Máme už své životní zkušenosti, ale nepohrdneme kvalitními informacemi, které na něco zajímavého upozorní, něco poradí a něco doporučí. Dobrá rada nad zlato, že?
Tipy na novinky na trhu, informace o nových trendech a vyjádření odborníků na různá témata
Paní Martina si nám postěžovala, že po objednávce zboží za 179 korun dostala při doručení zásilky výzvu k platbě částky 1195 korun a příslib zasílání dalších balíčků. Není bohužel sama, takové případy se množí jak houby po dešti.
Určitě se to stalo každému z nás. Nakoupíte si v obchodě veliké balení sušenek XXL a po rozbalení zjistíte, že v papírové krabici se skrývá další plastová dóza, ve které je menší pytlíček a na jejím dně se choulí pár keksů. Elegantně zabalené nic. No není to ke vzteku?
Jedná se o věc, která mě spolehlivě vytočí a nemusí se jednat jen o sušenky. Obchodníci se nám snaží prodat kvalitně zabalené prázdno na každém rohu. Tak třeba v drogerii není problém zakoupit velikou kartonovou krabici prášku na mytí nádobí, která se po rozbalení ukáže poloprázdná, nebo krém v miniaturní tubičce, která je ovšem důmyslně obalená spoustou plastu. V lékárně mě zase rozčílí balení vitamínů zaplněné jen do třetiny dózičky a utěsněné vatou (aby to v ní podezřele prázdně nechrastilo, až si jí budu kupovat). V potravinách jsou to pak kelímky jogurtů doplněné jen do dvou třetin, tvarohové sýry s trochou náplně uprostřed dutého kalíšku, nebo potraviny v prášku, čekající v malých sáčcích na dně velikých kartonových škatulí. A v každém z těchto případů se jedná jen o obchodní trik.
Výrobci a distributoři těchto výrobků k tomu mají dobrý důvod. Nejenže v nás tímto vyvolávají pocit, že si za slušný peníz pořizujeme něco objemného a výhodného, na veliký obal se přece navíc vejde větší množství reklam, obchodních sdělení, log, návodů atd. Nakonec i velká krabice vynikne v obchodě lépe než ta malá, což zvyšuje pravděpodobnost, že si ji my, naivní zákazníci, ve výsledku koupíme.
Trpí i životní prostředí
Takové jednání má ovšem mnohem závažnější dopady, než jen to, že mě po příchodu domů a vybalení nákupu zaručeně vytočí. Mnohem horší je, že to nekonečné množství pytlíků, krabic, fólií a dalších obalů zbytečně zatěžuje naše životní prostředí. Odborníci navíc poukazují na to, že s poloprázdnými obaly musí zákonitě jezdit více kamionů a nákladních vozů, než by muselo jezdit s výrobky, které by do svých obalů pasovaly tak akorát. Nepřímo tak tyto praktiky znečišťují naše ovzduší zbytečným smogem. Ale i kdybych nemyslela na ekologii, zkrátka a dobře, jedná se o klamání zákazníků.
Nenechme si to líbit
Můžeme se ale tomuto klamání nějak bránit? Ano naštěstí můžeme. V České republice existuje zákon o obalech, který nadměrné obaly zakazuje. Problém je v tom, že jeho dodržování zatím nikdo příliš nekontroluje. Přesto na internetu vznikla databáze vzdušných obalů. Zákazníci, kteří se cítí napálení tím, že si nakoupili poloprázdný výrobek, se na adrese www.dtest.cz/nadmerne-obaly mohou podělit o svou zkušenost a zároveň tak varovat další zákazníky před podobnou koupí. Snad to pomůže tomu, že si v budoucnu budu domů nosit méně úhledně zabaleného vzduchu.
Josefína Smolková
Zdroj: dTest
Foto: archiv
Zpět 0 příspěvků