Máme už své životní zkušenosti, ale nepohrdneme kvalitními informacemi, které na něco zajímavého upozorní, něco poradí a něco doporučí. Dobrá rada nad zlato, že?
Tipy na novinky na trhu, informace o nových trendech a vyjádření odborníků na různá témata
Paní Martina si nám postěžovala, že po objednávce zboží za 179 korun dostala při doručení zásilky výzvu k platbě částky 1195 korun a příslib zasílání dalších balíčků. Není bohužel sama, takové případy se množí jak houby po dešti.
Nezoufalka Sandra se nám svěřila s problémem, kterým se nechala zaskočit. Ze zdravotních důvodů nemohla odjet na dovolenou k moři, kterou si zaplatila už v zimě v rámci first minute. Chtěla ji přenechat kamarádce, ale cestovka od ní požadovala doplacení do katalogové ceny, která je samozřejmě o dost vyšší. Odmítla to, a jak jsme se dozvěděli od odborníka, byla v právu.
„Zvolit si náhradníka patří mezi základní práva spotřebitele. Zákon pouze stanoví, dokdy má zákazník cestovní kanceláři změnu oznámit, a ta je povinna osobu nového zákazníka akceptovat,“ připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a dodává: „Za změnu si může pořadatel zájezdu účtovat náklady zpravidla spojené se změnou jména na přepravním dokladu, ale děje se tak pouze úhradou poplatku v řádech sta korun. Neuhradí-li jej náhradník, musí tak učinit původní zákazník.“
Spotřebitelé však v praxi narážejí na nezákonné smluvní podmínky, které vyžadují od nového zákazníka doplacení ceny zájezdu do katalogové ceny, i když je cena zájezdu pevně stanovena ve smlouvě. Zákonná úprava však takový výklad nepřipouští. Změnou osoby se nemění obsah a ani cena zájezdu. Náhradník totiž vstupuje do všech práv a povinností původního zákazníka. „Jednou poskytnuté slevy za včasný, tzv. first minute nákup nelze vázat pouze na osobu, která smlouvu uzavřela nebo jejíž jméno je ve smlouvě uvedeno. Sleva by se tudíž měla vztahovat i na náhradníka,“ uzavírá Zelený.
redakce
Foto: archiv
Zpět 0 příspěvků