Nezoufalky.cz

Už jste členkou Nezoufalek?

Přihlásit

- nejnovější článek

Máme už své životní zkušenosti, ale nepohrdneme kvalitními informacemi, které na něco zajímavého upozorní, něco poradí a něco doporučí. Dobrá rada nad zlato, že?

Tipy na novinky na trhu, informace o nových trendech a vyjádření odborníků na různá témata

Také jste dostali neobjednané zboží?

Také jste dostali neobjednané zboží?

Paní Martina si nám postěžovala, že po objednávce zboží za 179 korun dostala při doručení zásilky výzvu k platbě částky 1195 korun a příslib zasílání dalších balíčků. Není bohužel sama, takové případy se množí jak houby po dešti.

Povánoční sleva nemusí být slevou

Pozor na tak oblíbené povánoční slevy. Většina prodejců si sice dává pozor, aby při označování výrobků a tvorbě slev postupovala v souladu se zákonem, najdou se však stále i ti, kteří povánoční „nákupní horečky“ zneužívají.

„Pravidelně zaznamenáváme případy, kdy deklarovaná sleva vůbec není slevou v tom smyslu, že cena výrobku se u konkrétního produktu vlastně vůbec nesnížila. Sleva je tak pouze fiktivním heslem,“ popisuje některé z triků Jan Votočka, právní poradce dTestu, a pokračuje: „Občas dochází též k tomu, že prodejce na krátký čas zvýší ceny jen proto, aby je pak mohl následně s velkou slávou opět snížit na běžnou úroveň. Všechny podobné případy však mají znaky klamavé obchodní praktiky a jsou v rozporu se zákonem.“

Známé jsou i situace, kdy se lákavé „až 70%“ slevy vztahují jen na nejlevnější sortiment v podejně, kdežto výrobky, které zákazníky skutečně zajímají, jsou zlevněny jen minimálně, nebo jsou již dávno vyprodané. Přesto reklama svůj účel splní – dostane zákazníka do prodejny. Někdy též není patrné, kolik ona sleva či cena vlastně činí. Platí však, že cena na věci má být konečná, přitom by měla být čitelná i cena původní.

Ač nejsou marže obchodů známé, obecně platí, že na zlevněném kusu zboží prodejci tolik nevydělají. Proto se občas snaží alespoň minimalizovat své budoucí náklady s možnými reklamacemi a neposkytnout slevu takříkajíc zadarmo. Děje se tak nejčastěji prohlášením, že na zlevněný sortiment neposkytují záruku vůbec, nebo jen v kratší lhůtě.

„Nic takového však není možné, i na zlevněné zboží platí záruka 24 měsíců, a to ze zákona. Výjimkou je reklamování věci pro vadu, pro kterou byla právě sleva při koupi poskytnuta. Naopak nelze naoko dopředu poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona a odpovědnosti prodejce,“ upozorňuje závěrem Votočka.     

Pro zákazníky tak platí, že by neměli podléhat nákupní horečce a v případě pochybností si ověřit, zda je sleva skutečně slevou a že nákupem se slevou opravdu ušetří. Zákazníci by také nikdy  neměli přistupovat na to, že zakoupením zlevněného zboží nebudou moci v budoucnu využít všech svých, jinak běžných, spotřebitelských práv.   

Zdroj: dTest

Foto. SXC.hu

Zpět 0 příspěvků
Kniha týdne podle Nezoufalek
Nesmrtelný příběh v tanečních obrazech na jevišti Stavovského divadla

Nesmrtelný příběh v tanečních obrazech na jevišti Stavovského divadla

První premiérou Baletu Národního divadla v nové sezoně je Malá mořská víla – 10. listopadu ve Stavovském divadle.

Soutěž měsíce

Klub Nezoufalek - Přihlášení pro členky

Emailová adresa:
Heslo: