Máme už své životní zkušenosti, ale nepohrdneme kvalitními informacemi, které na něco zajímavého upozorní, něco poradí a něco doporučí. Dobrá rada nad zlato, že?
Tipy na novinky na trhu, informace o nových trendech a vyjádření odborníků na různá témata
Paní Martina si nám postěžovala, že po objednávce zboží za 179 korun dostala při doručení zásilky výzvu k platbě částky 1195 korun a příslib zasílání dalších balíčků. Není bohužel sama, takové případy se množí jak houby po dešti.
Objednávka zboží za 199 Kč, po které však následuje doručení zásilky s výzvou k platbě částky 1100 Kč a příslib zasílání dalších balíčků. Takto popisují spotřebitelé praktiky některých zásilkových obchodů. Stížností opět přibývá.
Zákazníci si zpravidla stěžují na skutečnost, že si sice zboží objednali, ovšem v domnění, že jim přijde pouze jedna zásilka. O následně zasílané zboží již nemají zájem. „V prvé řadě doporučujeme, aby si spotřebitelé důkladně zkontrolovali objednávku a to, co je v ní uvedeno,“ zdůrazňuje vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.
Podle občanského zákoníku není spotřebitel povinen vracet zboží, které mu zaslal dodavatel bez objednávky. Pokud tedy zákazník nic neobjednal, může si zboží ponechat a neplatit jej. Zasílání nevyžádaného zboží a následné vymáhání platby za ně je navíc zakázanou agresivní obchodní praktikou. „Problém některých zásilkových obchodů spočívá v tom, že objednávku následných zásilek sice oznámí, informaci ovšem velmi důkladně skryjí,“ upozorňuje Lukáš Zelený. Jedná se o postup typický například pro společnost Český mincovní obchod, na jejíž nekalé praktiky dTest již v minulosti upozorňoval.
Obchodník na letáčku či vnitřní straně obálky uvede drobným písmem, že klient souhlasí se zařazením do „sběratelského servisu“. Zákazník si musí ohlídat, zda s tvrzením souhlasí, a v opačném případě je přeškrtnout. „Takové jednání obchodníků je minimálně nekorektní, správně bychom předpokládali opačný přístup,“ vysvětluje Lukáš Zelený a radí: „Pokud spotřebitel nechce být obtěžován zasíláním zboží a vymáháním úhrady za ně, je vhodné se obrátit písemně na odesílatele.“
Spotřebitelé, kteří se cítí jednáním zásilkových obchodů poškozeni, se mohou obrátit na poradenskou linku dTestu 299 149 009, případně využít vzorové dopisy „Odmítnutí zasílání neobjednaného zboží“ a „Žádost o odstranění osobních údajů z databáze“, jež získají na www.dtest.cz/neobjednanezbozi.
Zpět 0 příspěvků