Máme už své životní zkušenosti, ale nepohrdneme kvalitními informacemi, které na něco zajímavého upozorní, něco poradí a něco doporučí. Dobrá rada nad zlato, že?
Tipy na novinky na trhu, informace o nových trendech a vyjádření odborníků na různá témata
Paní Martina si nám postěžovala, že po objednávce zboží za 179 korun dostala při doručení zásilky výzvu k platbě částky 1195 korun a příslib zasílání dalších balíčků. Není bohužel sama, takové případy se množí jak houby po dešti.
Na internetu najdeme stovky pracovních pozic, které by se nám třeba líbily, ale mnohdy jsou požadavky inzerentů tak nesrozumitelné, že jim nerozumí ani sami zaměstnanci personálních agentur, natož my, co se chceme o nabízená místa ucházet.
V rámci Restartu nezoufalek vám budeme inzeráty překládat do „lidštiny“ a upozorňovat na jejich možná úskalí. Nejdřív se podíváme na nešvary, které se objevují v inzerátech, které jsou nejčastější. Na obchodního zástupce a finančního poradce. Rozpitváme požadavky zaměstnavatelů, abyste získali přehled, nakolik je jejich nabídka seriózní a zda odpovědí na příslušný inzerát nekoupíte zajíce v pytli.
CO V PRAXI ZAMENÁ, KDYŽ ZAMĚSTNAVATEL OD UCHAZEČE VYŽADUJE:
Lokální znalost podnikatelského prostředí - zde je na místě jistá obezřetnost. Je možné, že zaměstnavateli jde v prvé řadě o vaše kontakty. Až je získá, může si najít záminku, jak se vás zbavit.
Ochota se podílet na dynamickém rozvoji společnosti - jestli to znamená, že budete svědomitým zaměstnancem, tak je to v pořádku. Nicméně pokud tím zaměstnavatel naznačuje, že požaduje nasazení workoholika, může se jednat o potenciální zadní vrátka pro zbavení se nepohodlných zaměstnanců.
Dosahování nastavených osobních a obchodních cílů - na první pohled logický požadavek. Přesto byste měli být ostražití, nejedná-li se jen o záminku, jak se zbavovat "opotřebovaných" pracovníků. V normálním zaměstnání je přeci plnění rozumně nastavených úkolů samozřejmostí.
Orientace na výsledek - tak tady jednoznačně pozor. Takto formulované inzeráty za sebou obvykle skrývají nabídky práce, využívající nevybíravých obchodních praktik.
Charismatická osobnost - pro uchazeče naprosto neužitečný údaj. Každý si přeci myslíme, že máme jisté charisma. Tuto vlastnost by měl posoudit zaměstnavatel při pracovním pohovoru. V kontextu pracovního inzerátu působí takovéto formulace spíše podezřele.
Silné obchodní myšlení - přesto, že se s touto formulací se v inzerátech setkáváme poměrně často. Možná to má jen odradit "necharismatické" uchazeče, ale vůbec z toho nepoznáme, co tím zaměstnavatel myslí. Obchodní myšlením může být myšlen instinkt pro dobrý obchod, rutinní znalost fungování obchodní firmy nebo také náturu tvrdého prodejce bez skrupulí, který udělá vše proto, aby babičce nad hrobem prodal snowboard.
Řidičský průkaz skupiny B (použití vlastního vozu bude kompenzováno) - s touto formulací se můžeme setkat u společností, najímající podomní prodejce energií a nejrůznějších pojišťovacích produktů. Zaměstnavatel počítá s tím, že budete klienty objíždět vlastním vozem a vaše náklady na provoz vozu vám budou hrazeny symbolickým paušálem. O amortizaci vozu nemůže být řeč. Takové inzeráty rovnou přeskočte. Podmínky takového zaměstnání nebývají férové.
Práce na hlavní pracovní poměr - tento údaj mezi požadavky na pracovníka nepatří. Toto by mělo být uvedeno v popisu dané pracovní pozice. Uchazeči zpravidla vědí, že když chtějí pracovat na poloviční úvazek, tak se nebudou hlásit na pozici s plnou pracovní dobou.
Komunikativnost, samostatnost, spolehlivost, časová flexibilita - zdánlivě logické a v souvislosti s danou pozicí, opodstatněné požadavky. Nicméně doporučujeme v takovém případě obezřetnost. Stává se, že si tak zaměstnavatel připravuje cestu pro neplacené přesčasy, neplánovanou práci o víkendech apod.
POZOR NA NABÍZENÉ BENEFITY, KTERÉ ŽÁDNÝMI BENEFITY NEJSOU:
Práce na hlavní pracovní poměr - v tomto případě se jedná spíš o charakteristiku pracovně právního vztahu, rozhodně nejde o benefit.
Samostatná práce - opět se nejedná o benefit, ale o charakteristiku dané pozice.
Zaškolení - zaškolení je základním předpokladem pro úspěšný výkon zaměstnání. Jedná se tedy o samozřejmost, která je v zájmu obou stran.
Komplexní bezplatný systém vzdělávání - v případě obchodních zástupců nebo finančních poradců se zpravidla jedná o intenzivní psychologickou masáž, jak ze svých potenciálních zákazníků vytěžit maximum, a to za každou cenu. S profesním vzděláváním to opravdu má pramálo společného.
Motivující finanční ohodnocení (fixní + pohyblivá složka) - těžko je možné hovořit o benefitu. Z pohledu zaměstnance jde spíš o obvyklé podmínky odměňování spojené s jistou míru rizika.
Silně motivující bonusový systém - tady pozor. Je vysoce pravděpodobné, že pokud nebudete dosahovat vytyčených cílů (které bývají záměrně neúměrně nadsazené), bude váš plat velmi demotivující.
Možnost zastupovat významnou společnost - pro některé uchazeče může být tato skutečnost důležitá. Nejedná se tedy přímo o benefit, nýbrž o jakousi pomůcku zaměstnavatele, jak získat pro danou pozici kandidáty určitých povahových vlastností.
Zázemí dynamicky rostoucí společnosti - tady opravdu nelze hovořit o benefitu. Toto je nic neříkající floskule a je jen na fantazii uchazeče, co si pod tím představí…také potenciální zdroj prvního zklamání.
Možnost utvářet svou kariéru - svou kariéru si utváříme celý profesní život. Bylo by spíš podezřelé, kdyby nám v tom zaměstnavatel bránil.
Stabilní pracovní uplatnění - Co si myslet o inzerátu, kde se nejprve dočteme o možnosti kariérního růstu a vzápětí o ujištění, že naše pracovní zařazení je pevně dáno. Nebo že by nám tím potenciální zaměstnavatel naznačoval, že rozhodně nebudeme zahálet?
Eva Houserová
Zpět 0 příspěvků