Máme už své životní zkušenosti, ale nepohrdneme kvalitními informacemi, které na něco zajímavého upozorní, něco poradí a něco doporučí. Dobrá rada nad zlato, že?
Tipy na novinky na trhu, informace o nových trendech a vyjádření odborníků na různá témata
Paní Martina si nám postěžovala, že po objednávce zboží za 179 korun dostala při doručení zásilky výzvu k platbě částky 1195 korun a příslib zasílání dalších balíčků. Není bohužel sama, takové případy se množí jak houby po dešti.
Možná si řeknete, co má tato okřídlená fráze společného s životním restartem? Kdo by mohl spatřovat štěstí v tom, když přijde o práci? Asi málokdo.V takové životní situaci spíš toužebně vyhlížíme, kdy už se na nás to štěstí zase usměje. A právě tady platí, víc než kdy jindy, onen proslulý odposlechový výrok bývalého fotbalového manažera, že "štěstíčku je třeba jít naproti".
A jde to i bez kapříků, švestiček a dalších "propriet". Stačí myslet na zadní kolečka i ve chvíli, kdy jsme ještě v pohodě a v bezpečí. Vlastně je to podobné jako se zdravou životosprávou a pohybem. Vždy je lepší prevence než řešit nepříjemné následky. I v tomto případě stačí málo. Třeba každý týden věnovat několik minut sondování pracovního trhu v našem oboru nebo v profesi, po které jsme vždy toužili, než nás osud zavál úplně jinam. Začít můžeme u pracovních inzerátů, jen tak pro pořádek, abychom byli v obraze. Nikdy není na škodu vědět, o které pozice je největší zájem, kde jsou ochotni dobrého pracovníka i dobře zaplatit. Zajímavým zdrojem informací bývají články v ekonomických rubrikách hlavních médiích, ale třeba i medailóny o úspěšných profesionálech v televizi. Docela inspirativní jsou profily, vysílané občas na ČT24 nebo rozhovory v publicistických pořadech. Samozřejmě, to samo nás nespasí, ale získáme tak potřebný rozhled - tedy tolik opěvované know-how.
Dobré CV jako základ
Zdánlivá samozřejmost, jasně. Ale ruku na srdce, kolik z nás by umělo během 10 minut vytřepat takové CV z rukávu a hodit ho na papír? Nedávno proběhly médii výsledky průzkumu, který prokázal, že více než jedna třetina lidí vůbec neví, jak takový profesní životopis má vlastně vypadat, a zbytek žije v představě, že má mít formát jedné strany A4 a musí tam být uvedeno veškeré dosažené vzdělání, rok narození, rodinný stav a podobné rozptylující zbytečnosti.
Profesní životopis je spíš takový náš prospekt, reklamní materiál o tom, kdo jsme, co umíme a co od nás může náš potencionální pracovní partner očekávat. Jasně, to se lehce řekne. Kdo z nás píše co týden jedno CV nebo vymýšlí reklamy? A přitom na tom není nic složitého. Tady nám přijde vhod výše zmíněná příprava. Stačí si dělat poznámky, kdykoli nás něco někde zaujme nebo nás něco napadne a inspiruje. Zkrátka jen pár slov, jen zachytit myšlenku, dělat si takové taháky.
Máme-li totiž přehled o tom, co bychom chtěli dělat, co se nám nabízí, když máme názor na to, jak bychom chtěli určitou profesi vykonávat, pak už jen stačí připojit nacionále, nejvyšší dosažené vzdělání a praxi, vztahující se k danému oboru a máme hotovo. Ano, profesní životopis nemusí zaplnit celý papír. Mnohem důležitější je to, co v něm stojí.
Motivační dopis jako lákadlo
S motivačním dopisem to bývá trochu složitější. Ten by měl být konkrétní. Je to naše nabídka. Měl by být o tom, jak plánujeme svou novou práci vykonávat, co od ní očekáváme a co nás v ní motivuje. Proto bychom ho měli psát vždy na míru pozici, o kterou máme zájem, a dané firmě, kam se o ní jdeme ucházet. To ovšem nebrání opět sáhnout po našich tahácích a poznámkách. Motivační dopis totiž není tolik o faktech, ale mnohem víc o našich názorech a postojích k dané profesi, nabízené pozici a hlavně k dané firmě a k tomu, co dělá. Nemusíme se zdržovat dlouhým slohovým cvičením. I jeden, dva odstavce jsou lepší než nic.
Teď si určitě říkáte, k čemu mi bude CV a motivační dopis, když chci dělat třeba prodavačku. Budete se možná divit, ale i místa prodavaček jsou obsazována na základě CV. A proto je mnohem lepší, když přinesete svůj vlastní životopis, než když vás bude doprovázet počítačem vygenerované CV, které agentura vytvořila na základě 10 minutového přijímacího pohovoru.
Personální agentury - pomoc nebo ztráta času?
Přínosem personálních agentur je jejich přístup k širší nabídce volných pracovních míst a možnost věnovat se podrobněji uchazečům o práci. Poznat uchazeče lépe, získat od něho širší spektrum informací a to vše pak zúročit při jeho nabízení na trhu práce. Agentura vás může představit více potenciálním zaměstnavatelům, než byste to dokázali sami.
Potud teorie. Oblast HR (lidských zdrojů) patří, vedle realitního trhu, k nejvíce lukrativním oborům podnikání. Proto i zde můžeme najít paralelu ke všem nešvarům, které podobnou zprostředkovatelskou činnost provázejí. Do tohoto oboru se bohužel natlačila řada svérázných lidí, kteří vidí v potenciálních kandidátech jen snadný zdroj příjmů. Vždyť koho by nelákalo dostávat za každého umístěného uchazeče 1 až 2 jeho měsíční platy? A to v situaci, kdy na jedné straně mu zaměstnavatelé posílají poptávky na pracovníky a z druhé strany mu samy chodí životopisy a žádosti o tato místa. Stačí tyto dvě strany spolu seznámit a čekat na peníze. Vždyť on si zaměstnavatel někoho z těch uchazečů nakonec vybere, že… Při takto nastavených pravidlech je v personalistice radost podnikat.
Není agentura jako agentura
S vědomím tohoto stavu je jen na nás, jak se pokusíme tyto nepříznivé vlivy minimalizovat. Výběru personální agentury bychom měli věnovat stejnou pozornost jako při výběru zaměstnavatele. Asi to zní divně. Vždyť když hledáme práci, tak čteme inzeráty na konkrétní pozice. To, kdo je zveřejňuje, registrujeme až v druhém plánu. Nicméně pokud v průběhu již zmíněného mapování trhu práce budeme věnovat část pozornosti i personálním agenturám, můžeme naši úspěšnost při hledání budoucího zaměstnání o dost zvýšit. Hodně o takové agentuře napoví to, jak její inzeráty vypadají. Jsou jako přes kopírák? Opakují se v nich líbivé nebo obecné fráze? Je z nich cítit komisnost nebo nadřazenost?
Pokud budeme sledovat články v médiích, jistě mezi nimi narazíme na takové, které publikují významní manažeři v oboru HR nebo odborníci na trh práce, kteří bývají často svázáni s konkrétní personální agenturou. Můžeme si tak udělat obrázek o kultivovanosti prostředí v dané agentuře nebo jejím přístupu k danému odvětví. I mezi agenturami totiž platí, že některá je efektivnější na poli státní správy, finančnictví nebo administrativy a jiná má vyšší úspěšnost technických oborech.
Osobní doporučení otvírá cestu
Když už si dáme tu práci a na zlomový okamžik v našem životě se dobře připravíme, měli bychom vzít v potaz ještě jednu skutečnost. Až dvě třetiny všech volných míst u firem do sta zaměstnanců jsou obsazována na základě osobního doporučení. Malé a střední firmy u nás přitom tvoří 60 % pracovního trhu. Už z toho je vidět, že spoléhat se na inzeráty a personální agentury nemusí být vždy ta správná cesta. Ani od těch nejrenomovanějších agentur nemůžeme očekávat, že za nás budou bojovat a přesvědčovat zaměstnavatele o našich kvalitách. Zkrátka i tam pracují lidé, kteří dělají svou práci jen pro peníze a berou ji jako rutinu. Podle zkušeností připadá na personální agenturu s přibližně 40 agenty jen 3 až 5 těch, kteří pro svou práci žijí a za své svěřence se perou jako o život.
Není proto od věci, využít své domácí úkoly a připravené taháky při konverzaci s našimi přáteli, širší rodinou, sousedy a kolegy. Když nic jiného, tak si procvičíme naše komunikační dovednosti. Získáme schopnost stručně a vtipně vyjádřit, co vlastně děláme, co nás baví a jaké máme plány. Takový trénink není nikdy na škodu a při příštím pohovoru si budeme jisti v kramflecích. Navíc taková osobní propagace se nám může jednoho dne vrátit formou telefonátu, kde nám kamarádka oznámí, že u nich ve firmě se uvolnila zajímavá pozice, a že už se šéfem mluvila a máme se přijít ukázat. Jak vidíte, štěstí opravdu přeje připraveným. A ve světle nadcházejících ekonomických turbulencí se nám trocha štěstí bude jistě hodit.
Rudolf Bock
Foto: SXC.hu
Zpět 2 příspěvků