Umíme si vychutnat všechny radosti, chceme žít naplno a nic nového nám není cizí. Jsme zvědavé, a tak rády hledáme, zkoušíme a vyměňujeme si svoje zážitky, abychom se vzájemně inspirovaly.
Reportáže, rozhovory a názorové blogy nejen o životním stylu
Letos jsem se zařekla, že už se dívat nebudu. Je to pořád stejné, stejní moderátoři, stejná porota, stejné komentáře. Ale pak jsem si stejně první díl pustila…. a už v tom jedu. Prostě ta noblesa, elegance a obdivuhodné výkony soutěžících mě zase dostaly. A komu fandím?
Patříte mezi ženy, které se bez potíží pohybují v dopravním provozu na silnicích i ve městě? Chcete prověřit své řidičské umění? Přihlaste se na 20. ročník rallye EVA a ADAM 24. - 26. 5. 2013. S 1. českým automotoklubem žen užijete spoustu nejen motoristické zábavy a určitě se nemusíte bát, že nabouráte.
Na konci šedesátých let minulého století byla žena za volantem stále ještě považována za cosi mimořádného. Češi byli sice hrdí na jednu z prvních slavných závodnic Elišku Junkovou, ale půjčit domácí „volant“ manželce nebo učit řídit dceru patřilo do úplně jiné kategorie uvažování. Ženy za volantem se ovšem množily rychleji než houby po dešti a zatoužily po všeobecném zrovnoprávnění. Redaktorka časopisu Za volantem paní Alena Havlíková byla šéfredaktorem pověřena, aby připravila jakousi motoristickou kuchařku pro ženy. Na koho jiného se obrátit než právě na Elišku Junkovou? Ta se úkolu chopila ochotně a s vervou. Sloupek Žena ženě měl velký ohlas a brzy se ukázalo, že psaní nestačí. A tak se začal scházet kroužek zkušených motoristek, který 24. ledna 1969 uspořádal „kondiční jízdy“ na Letenské pláni v Praze. Akce měla velký úspěch, od ní pak už byl jen krůček k založení 1. českého automotoklubu žen. První předsedkyní byla jednomyslně zvolena Eliška Junková. Tehdy ovšem existovalo jediné řešení: vstoupit do Svazarmu. Ten klub zaregistroval v rekordně krátkém čase – již 17. února. „Prosadily jsme se díky dobře vypracovanému plánu činnosti, zaměřenému na výchovu našich členek k bezpečné účasti v silničním provozu. Daly jsme si vytisknout letáčky „Motoristky, pojďte s námi!“, které naše členky zasouvaly za stěrače aut všude, kde za volantem zahlédly ženskou tvář,“ vzpomíná Alena Havlíková, která se po rezignaci Elišky Junkové v roce 1970 stala 2. předsedkyní.
EVA a ADAM
Takové tedy byly začátky. Jak vypadá 1. český AMK dnes? Jeho aktivita se vůbec nezměnila. Stále se řídí heslem, které mu dala do vínku Eliška Junková: „Nerozvíjejte v autoklubu žádné feministické hnutí, žádnou dívčí válku proti mužům, ale právě naopak. Motorismus má partnerské dvojice sbližovat.“ Kromě nadšených motoristek rozvíjejí činnost klubu i ochotní mužští spolupracovníci. Když se tedy výbor klubu rozhodl v roce 1994 po pauze rozhodl obnovit pořádání rallye, nebyla to už jednodenní Rallye Eva, která se jezdila od založení klubu až do roku 1989, ale úplně nová rallye EVA a ADAM.
Motoristky nejsou jen nadšené řidičky, ale také matky a manželky, družky, partnerky. EVA a ADAM tedy není rallye jen pro ženy, ale pro každého, kdo má řidičský průkaz, auto, chuť si vyzkoušet své řidičské schopnosti a – dobrého spolujezdce.
Letos se koná již 20. ročník a každoroční velký zájem o účast slibuje, že se rallye pojede ještě mnohokrát. Prima víkend v krásné krajině – letos ve Smršťově u Louňovic pod Blaníkem – přináší výbornou zábavu závodnicím a závodníkům, spolujezdcům i celým rodinám s dětmi. Chcete se zúčastnit i vy? Srdečně vás zve 1. český automotoklub žen – více se dovíte v dalším článku, kde najdete vše, co k přihlášení potřebujete.
gk
Foto: 1. český AMK žen