Máme už své životní zkušenosti, ale nepohrdneme kvalitními informacemi, které na něco zajímavého upozorní, něco poradí a něco doporučí. Dobrá rada nad zlato, že?
Tipy na novinky na trhu, informace o nových trendech a vyjádření odborníků na různá témata
Paní Martina si nám postěžovala, že po objednávce zboží za 179 korun dostala při doručení zásilky výzvu k platbě částky 1195 korun a příslib zasílání dalších balíčků. Není bohužel sama, takové případy se množí jak houby po dešti.
Václav Havel byl legendou už za svého života. Všichni jsme v jeho době žili, a přesto jsme o něm mnohé nevěděli. Roušku, která nám zakrývala oči, poodhrnul už před deseti lety spisovatel a historik Jan Bauer, který napsal o Havlovi životopisnou knihu. Máte jedinečnou šanci si ji teď s odstupem času právě na našem webu přečíst. Každý týden zveřejníme jednu kapitolu, která vám připomene život a dobu Václava Havla. Bez růžových brýlí.
Pražský hrad má v sobě zvláštní atmosféru, která jej povyšuje nad jiná historická panovnická sídla. Už jen svou polohou vysoko nad městem vzbuzuje zdání jakési nadpozemskosti či nadřazenosti běhu všednodenních záležitostí. Děkan svatovítské kapituly Kosmas nazývá ve své kronice protáhlý hřbet, na němž vladařský hrad stojí, Svinským vrchem. To prý pro podobnost s tvarem delfína, ve středověku nazývaného také mořskou sviní. Ze severní strany rámuje hřbet hluboké údolí potoku Brusnice, později podle zde chované zvěře nazývané Jelení příkop, z jižní pak příkře sestupující svahy do malostranských palácových zahrad otevřených do vltavské kotliny. Ocas delfína, zvaný Opyš, směřuje na Klárov, kde před pradávnými lety býval brod přes řeku.
Vrch míval od pradávna takřka magickou přitažlivost. Zdá se, jakoby po způsobu hory Sinaj nebo snad dokonce Olympu skrýval nějaké vpravdě božské tajemství. Zde, na posvátném pahorku Žiži zapalovali obřadníci starých Slovanů oheň, který pak slavnostně v pochodních roznášeli po celém středu České kotliny, tady se scházeli stařešinové a válečníci na sněmovním poli, aby si svobodně volili svého vojvodu, který se ujímal vlády usednutím na kamenný stolec. Až jeden z nich, Bořivoj, muž ve službách křesťanského krále Velké Moravy Svatopluka, nechal na sněmovním poli zbudovat kostelík Panny Marie jako důkaz vítězství nové víry. Prahu, jak byl nový hrad nazván, v následných letech obohatil Bořivojův syn Vratislav bazilikou svatého Jiří, drakobijce, a vnuk, později svatořečený Václav rotundou svatého Víta.
Od těch dob se stalo zprvu knížecí a po té královské sídlo přirozeným centrem moci, symbolem vlády v Čechách a leckdy, například za posledních Přemyslovců či za císaře a krále Karla IV., symbolem panování v celé střední Evropě. Třebaže po bitvě na Bílé hoře a následném útěku "zimního" krále Fridricha Falckého Pražský hrad osiřel, zůstal alespoň jedním z rodinných zámků habsburských císařů a místem jejich dočasného pobytu v době korunovací. Poslední panovník, který zde trvale bydlel, byl epilepsií stižený Ferdinand I. Dobrotivý, jenž se sem uchýlil po své dobrovolné abdikaci v roce 1848.
Snad právě oslnivá legenda jedenáctisetletého nepřetržitého panovnického sídla, s níž se nemůže pochlubit snad žádný královský hrad, zámek či palác v jiné evropské metropoli, dává Pražskému hradu jakési zvláštní posvěcení, které pak přecházelo i na ty, kteří zde bývali „doma“ v republikánských dobách. Zatímco však knížata a králové získávali svou moc z „milosti boží“ a „propůjčením“ koruny zemského patrona svatého Václava, prezidenti byli voleni hlasováním zástupců lidu. Nadosobní dynastickou tradici nahradila demokratická pravidla. Leč prostředí Hradu jakoby dodávalo i prezidentskému úřadu zvláštní posvěcení a lesk, jeho nositelé bývali často vnímání jako pokračovatelé těch ať zaslouženě či nezaslouženě slavných českých panovníků. Příznačně to vyjádřil básník Otokar Březina, když - podle záznamu Karla Čapka - prohlásil o prvním československém prezidentovi: „Masaryk je kníže, rozené kníže. Je to aristokrat myslí i tělem.“
Tato slova přitom vyšla v Lidových novinách v době, která šlechtictví rozhodně nebyla nakloněna a kdy se z Lobkowiczů, Schwarzenbergů. Kinských, Czerninů a příslušníků jiných starobylých českých rodin stávali normální občané bez jakýchkoliv titulů. A hle, profesor Masaryk, syn slovenského kočího a moravsko-německé služky, je označován za knížete!
Přitom česká respektive česko-slovenská cesta k republikánské formě státu nebyla zdaleka jednoduchá. Pražský hrad snad přímo vybízel, aby v něm bydlel zase jen monarcha, byť zcela v duchu britského parlamentarismu jako symbolický představitel Českého království. Jeden ze tří hlavních vůdců našeho zahraničního odboje v době 1. světové války, slovenský astronom a francouzský generál Milan Rastislav Štefánik snil o takové monarchii a tvrdíval, že „den korunovace českého krále bude krásným dnem“. Předák mladočeské strany a patrně nejpopulárnější český politik té doby Karel Kramář se, podobně jako poslanec říšské rady za agrárníky, mlynář a autor zábavných kupletů Josef Dürich, opájel představou obnovení samostatného Českého království s některým z velkoknížat ruské dynastie Romanovců na trůně. V československém prohlášení nezávislosti, které podepsali 14. října 1918 jako vůdci zahraničního odboje Masaryk, Beneš a Štefánik, se však už výslovně pravilo: „Československý stát bude republikou.“
O hlavě státu - prezidentovi - bylo pak rozhodnuto o sedmnáct dní později v Ženevě na schůzce představitelů domácího a zahraničního odboje. Československo mělo do té chvíle vlastně dva ministerské předsedy - v exilu Masaryka a doma Kramáře, shodou okolností kdysi přátele ze skupiny realistů a později politické soupeře. Bylo celkem logické, že v čele nového státu stane buď respektovaná hlava politického exilu profesor Masaryk, tvůrce prohlášení nezávislosti a osobní přítel amerického prezidenta Wilsona, nebo nejpopulárnější český politik té doby, původně odsouzený rakouskou válečnou justicí k smrti za vlastizradu, doktor Kramář. Nakonec se na ženevské schůzce 31. října 1918 všichni jednohlasně shodli, že prvním prezidentem bude Tomáš G. Masaryk. Ctižádostivého Kramáře, který si v roce 1915 vybudoval honosnou vilu na Mariánské baště naproti Pražskému hradu, odkud ho pak odvedla rakouská policie do vězení, netušil, že to pro něj bylo osudové hlasování. V prvních československých volbách utrpěla jeho národně demokratická strana porážku, přišel tak o premiérský post a už nikdy se nevrátil na politické výsluní.
Masaryk nebyl před 1. světovou válku příliš známou osobností. Rozhodně neusiloval o rozbití Rakousko-Uherska, spíše si svou pověst budoval na aférách, v nichž obrazně řečeno kladl prsty do otevřených ran, než aby získával lacinou popularitu vlasteneckým řečněním. Ferdinand Peroutka o něm ve své knize Budování státu napsal „... Z dob předválečných byl znám zejména jako teoretik, analytik a buřič pro pravdu a právo. Racionalista, který neuznával nic, co nemůže před rozumem obstát. Patrně právě pro tuto převahu rozumu nevyrostla jeho realistická strana ve velké hnutí, neboť dav nastavuje svým vůdcům spíše srdce než hlavu. Jak se osvědčí tento vůdce malé strany jako vůdce státu? Sám říkal, že býval anarchistou. Býval také fanaticky neústupný a z oficiálních politiků málokoho těšil. Z morálky dělával velkou potřebu, že se tomu všichni praktikové divili. Když se stal profesorem na pražské univerzitě, vyvolal tam rozruch, spory, nepřátelství. Rieger si stěžoval staročeským slovosledem, že „počínání Masarykovo neblaze působilo na svornost v univerzitě naší“. Mladočech Kaizl se o něm vyjadřoval, že je "povážlivý rváč". Tehdy vždy působil zejména jako kvas, hledal problémy, ale úlohou hlavy státu není rozmnožovat počet problémů, nýbrž některé řešit. Jeho individualismu vyhovovalo spíše vedení malé sekty. Na konci roku 1914 odešel do exilu celkem jako outsider české politiky. Skuteční vůdcové byli jiní. V rakouském parlamentě Masaryk byl vždy náčelníkem jen sebe samého a nanejvýše ještě jednoho poslance.“
Nesmírně činorodý a politickou kulturou Spojených států ovlivněný Masaryk si zpočátku představoval výkon svého prezidentství v americkém stylu. Tedy že prezident má mnoho pravomocí, bezprostředně řídí vládu a je vlastně jejím premiérem. Ústava Československé republiky však spíše kopírovala francouzskou ústavu, pro níž byl prezident především jakousi ozdobou celého politického systému, symbolickou hlavou státu, člověkem, jehož portrét zdobí úřední místnosti, školní učebny a poštovní známky a který v jisté pamětihodné dny klade věnce ke pamětihodným pomníkům. Skutečné prezidentské pravomoci jsou pak velmi okleštěny a svázány s dalšími instituty demokratického státu.
Tento zdánlivý rozpor mezi Masarykovým přáním a skutečnými možnostmi však dokázala překlenout jeho mimořádná osobnost. Ve svých osmašedesáti letech, v nichž se ujímal své funkce, byl navenek zcela bezkonkurenční mravní autoritou s obrovskou prestiží nejen doma, ale také ve světě. Masarykovo mimořádné postavení na politické scéně nového státu posilovaly vztahy s jemu zcela oddaným ministrem zahraničí Edvardem Benešem a také předákem agrárníků a nejschopnějším premiérem první republiky Antonínem Švehlou.
Jenže Pražský hrad a jeho obyvatelé nevzbuzovali jen respekt a úctu. Bohužel, jak už to zřejmě mají plebejské duše Čechů a Moravanů v povaze, vyvolávali podrážděnost, kritiku a odpor. Ani moudrý a velebný kmet „tatíček“ Masaryk, prezident - osvoboditel, nebyl ušetřen ať už přímých a nepřímých útoků z podhradí. V této souvislosti nelze nepřipomenout onen pamětihodný květnový den roku 1618, kdy po rokování v malostranském paláci Smiřických vyrazili rozčilení protestantští čeští páni vedeni Jindřichem Matyášem Thurnem na Pražský hrad vyházet z jeho oken místodržící Slavatu a Martinice! Jakou roli tu asi sehrála ať už skutečná či domnělá pýcha Hradu?
V první republice se velmi záhy zformoval jakýsi mediální obraz „Hradu“ a „podhradí“, respektive politické skupiny kolem Masaryka a Beneše, označované jako „Hrad“ jejich odpůrci. Ty představovali zejména už zmíněný Karel Kramář, jeden z mužů 28. října Jiří Stříbrný, generál legií Radola Gajda, básníci Josef Svatopluk Machar a Viktor Dyk, historik Josef Pekař a další. Důvody protihradní či protimasarykovské orientace zmiňovaných osobností byly různé. Například Machar, původně Masarykův blízký přítel, zjevně neunesl, že byl zbaven funkce generálního inspektora čs. branné moci. Dyk dokonce neváhal napsat brožuru osobně Masaryka napadající nazvanou Ad usum pana presidenta republiky. Jak si přitom nevzpomenout na jiné brožury, které máme jistě v živé paměti, týkající se jiného prezidenta, respektive jeho manželství?! Ano, mám na mysli knížky Sedm týdnů, které otřásly Hradem a Zpověď tajemníka. Samozřejmě nechci a ani nemohu srovnávat velkého básníka Dyka s novinářem Přemyslem Svorou či lékařem a homeopatem Milošem Rýcem, ale podobnost je tu v leckterých ohledech zjevná.
Je ostatně zvláštní, že napětí mezi „Hradem“ a „podhradím“, často přerůstající v otevřený střet, se v jiné podobě projevilo po více než osmdesáti letech, kdy na Hradčanech sídlil jiný prezident, muž, podobně jako Masaryk, rovněž považovaný za mimořádnou mravní autoritu, Václav Havel. Důvody bývají vykládány různě. Pominu-li bulvární témata dvou zmíněných brožur, vadila některým českým politikům Havlova snaha výrazněji zasahovat do politického dění, údajně přerůstající jeho ústavou dané kompetence. Téměř to vypadá, jakoby se snad dějiny opakovaly. Jakoby ani ne tak osobnost prezidenta, ale spíše jeho přítomnost na Hradčanech vyvolávala jistou podrážděnost a averzi. Vždyť podobně jako v dobách Masarykových i v časech Havlových bývaly v médiích přetřásány různě formulované a zdůvodňované kritiky „Hradu“, skrytě útočící na osobnost, která zde sídlí a její bezprostřední okolí a příznivce. A podobně jako v Masarykovi je i Havlovi vytýkáno, že svévolně překračuje meze parlamentarismu a osobuje se práva samozvaného monarchy.
Bývalý osobní tajemník prezidenta T. G. Masaryka Antonín Schenk si ve svých pamětech s odstupem let povzdechl: „Otázka zní, co se v tom případě vlastně za pověstným pojmem „Hrad“ skrývalo? Nebylo to jen záměrně vykonstruované ostouzení? Často jsem o tom přemýšlel, když už hrubost „protihradních“ útoků přesahovala únosnou míru... Dnes už málokdo pochopí, jak se slušného člověka dotkly insinuace v listě národnědemokratické inteligence, které v polovině dvacátých let Masaryka - stále ještě plného síly a aktivity - odkazovaly do starého železa a nepřímo vybízely k rezignaci. A co si mohl soudný čtenář myslet o nesmyslných pomluvách, vytrubovaných ve Večerníku Jiřího Stříbrného palcovými titulky, že ministr Beneš má na zahradě své vily cestičky vysypané zlatým pískem?“
V tomto ohledu byli prezidenti lidově demokratického, respektive socialistického Československa ve výhodě. S výjimkou generála Ludvíka Svobody se vesměs jednalo i o nejvyšší předáky Komunistické strany Československa, a proto jejich postavení v politické hierarchii nebylo nijak formální. Klement Gottwald, Antonín Zápotocký, Antonín Novotný a Gustáv Husák představovali nejen symbolické hlavy státu, ale i nejdůležitější a nejvlivnější politické funkcionáře v zemi.
Magie Pražského hradu, tohoto takřka nadpozemského sídla se siluetou věží svatovítské katedrály a svatojiřské baziliky zvedající se z šedé masy budov na Svinském vrchu, řečeno ve stylu kronikáře Kosmy, nepochybně přispívala ke zbožnění prezidentů. Už jsme tu citovali slova Otokara Březiny, který viděl v Masarykovi knížete, ale můžeme posloužit i obdobným vyznáním člověka jinak velmi střízlivého, který si zakládal na svém pragmatismu - spisovatele Karla Čapka. Tváří v tvář „tatíčkovi“ však jakoby ztrácel smysl pro uměřenost a zcela podléhal kouzlu (či spíše kultu?) jeho osobnosti : „Tomáš Masaryk není jen osoba, byť obdařená zvláštním požehnáním ducha i osudu. Masaryk je princip. Masaryk je po nás i pro celý vzdělaný svět ztělesněním určitých mravních a politických ideálů, kterým se říká demokracie.“
Na rozdíl od Čapka se však onen připomínaný „celý vzdělaný svět“ nevyjadřoval o Masarykovi až takto nekriticky nadšeně. Známý německý spisovatel a historik Golo Mann, syn Thomase Manna, například tvrdil, že „v Československu nevládli vojáci jako v Polsku, ale filosofičtí krasořečníci“. Upřímně řečeno, Čapkovo plamenné vyznání se až překvapivě příliš neliší od frází propagandisty Štefana Raise, který v listopadu 1948 napsal o jiném muži na Hradčanech: „...V osobě Klementa Gottwalda vstoupil na Hrad, na to symbolické místo vlády a moci v naší zemi, sám lid a v jeho prvních šicích naše dělnická třída, vedená v těžkých zkouškách, v boji za svobodu lidu a národa osvědčenou komunistickou stranou... Klement Gottwald a strana, v jejímž čele stojí bezmála dvacet let, nikdy národu nic nepředstírali, národ a lid nikdy nezklamali. Listujeme-li v knihách obsahujících stovky článků a projevů soudruha Gottwalda, jež napsal a proslovil za více než čtvrtstoletí práce a bojů v zájmu pospolitého lidu, přímo nás udiví a naplní hlubokou úctou a respektem vůči Gottwaldově osobě skutečnost, že celá jeho politická dráha tvoří jednu jedinou souvislou, důslednou a vzestupnou linii, naplněnou hlubokou zásadovostí.“
Jakkoliv Pražský hrad měl svůj podíl na zbožštění svých nejdůležitějších obyvatel, jeho prostředí naopak u nich jako domácích pánů vyvolávalo většinou pocity spíše nepříjemné. S výjimkou ohromujícího výhledu z oken na Prahu, jenž si v březnu 1939 neopomněl vychutnat i Adolf Hitler, nenabízelo nic zvlášť záviděníhodného. Nemám teď na mysli onu pověstnou noc s poltergeistem, hřmotným duchem, kterou podle vlastního doznání prožil v purkrabském domě Karel IV. s Buškem z Velhartic. Jak dobře víme z císařova vlastního životopisu, vyplašila je uprostřed noci samovolně létající číše a hlasité kroky kohosi neviditelného. Ve 20. století tu spíše sehrávaly svou roli důvody mnohem hmatatelnější a takříkajíc racionálnější než nějaký paranormální jev.
Už za prvního prezidenta se ukázalo, že hradní tzv. tereziánské křídlo není příliš vhodné k trvalému obývání. Dlouhé chodby se v zimě špatně vytápěly a problémy způsobovalo i zřizování sociálních zařízení, které by nenarušilo památkový charakter objektu. Zkrátka a dobře Pražský hrad trpěl a trpí tím, čím trpí většina podobných historických objektů. Byl totiž určen k obývání v jiné době a odpovídal odlišným požadavkům. Sám Masaryk raději než na Hradě bydlel v Lánech, zámku, který československý stát koupil v roce 1921 od rodiny Fürstenbergů. Do Prahy zajížděl podle svědectví svého osobního tajemníka doktora Schenka nanejvýš na dva dny uprostřed týdne, aby zde vyřídil nejnutnější pracovní povinnosti. Dokonce i přijetí zahraničních návštěv u prezidenta se odbývalo v Lánech.
Edvard Beneš, který si patrně více než jeho předchůdce potrpěl na reprezentaci, sice umístil svou pracovnu do Zrcadlového sálu Pražského hradu, nicméně ani on se zde necítil právě nejlépe. Raději odtud prchal do své vily v Sezimově Ústí u Tábora. Vymlouval se přitom, že chci být blízko míst úzce spjatých s husitskou tradicí. Sám se však, bohužel, jako hejtman Žižka nikdy nezachoval. Protože mu nevyhovoval dosavadní prezidentský byt na Hradě, rozhodl o přebudování rokokového domku či spíše altánu v Královské zahradě na obytnou vilu. Už si ji však nestačil užít, jako první prezident se do ní nastěhoval až Klement Gottwald, jehož zřetelné stopy nese tento objekt dodnes.
Kdo měl to štěstí a mohl zavítat do budovy pražského velvyslanectví Slovenské republiky v ulici Pod Hradbami, tzv. Čepičkovy vily, a zároveň si prohlédnout zevnitř i prezidentskou vilu v Královské zahradě, byl jistě překvapen podobností jejich interiéru. Rozhodně není náhodná. Dříve než v ulici Pod Hradbami bydlel ministr národní obrany Alexej Čepička, sloužila jeho tchánovi, Klementu Gottwaldovi, který zde pobýval ještě jako předseda vlády. Jeho vkus a zároveň také odborná znalost kvalitního truhlářského řemesla se zde projevily vrchovatou měrou. Gottwald rozhodně nezapřel svou původní profesi truhláře. Sám si potrpěl na v té době módní světlý nábytek jednoduchých linií a s ním ladící obklady ze světlého dřeva. Jde přitom vesměs o bytelné stoly, židle a skříně, žádná dřevotříska či podobný náhradní materiál.
Dodatečně byl pak na Gottwaldovo přání v jednopatrové prezidentské vile zřízen výtah. Podle jiné verze se o tuto vymoženost postaral až třetí dělnický prezident Antonín Novotný. Vybavení a zařízení kuchyně si zase vzala na starost Gottwaldova manželka Marta. Zjevně proto, že sama kdysi pracovala jako číšnice. Ještě za Václava Havla zde velká část talířů a příborů pocházela právě z nákupů Marty Gottwaldové.
Skutečnost, že první muž státu bydlí ve vile v Královské zahradě musela však zůstat pro veřejnost utajena. S nástupem Gottwalda byla zahrada pro návštěvníky Hradu uzavřena, s výjimkou malé části obklopující známý renesanční Královský letohrádek, a velmi přísně střežena. Naštěstí neprošel čísi nejapný návrh, aby byl uzavřen celý areál Pražského hradu podobně jako moskevský Kreml. Gottwaldovi zřejmě přece jen záleželo na pověsti dělnického prezidenta, který má blízko k obyčejným lidem. Alespoň v jednom ohledu nám Sovětský svaz vzorem nebyl.
Je zajímavé, že ani ta nejpřísnější ostraha vojáky Hradní stráže a civilními agenty Státní bezpečnosti (StB) někdy nestačila. V dobách, kdy v prezidentské vile bydlel Gustáv Husák, se před ní jednou brzy po ránu objevil jakýsi opilec. Ochranka byla samozřejmě vyděšena a velice se zajímala, kde je to „hluché“ místo, kudy pronikl dovnitř. Nešťastník však při výslechu při nejlepší vůli nedokázal vysvětlit, jak se tam vlastně ocitl. Díky alkoholu měl dokonalý výpadek paměti.
Podobně jako bylo prostředí Hradu nepříjemné Masarykovi a Benešovi, příliš si na něj nepotrpěl ani Antonín Novotný. Zdržoval se tu jen v takříkajíc úřední dny, tedy v pondělí, středu a pátek dopoledne. Jinak vysedával v pracovně prvního tajemníka ústředního výboru KSČ ve stranickém sídle na bývalém Nábřeží Kyjevské brigády, kde je dnes, stejně jako před rokem 1948 ministerstvo dopravy. Cítil se zde mnohem lépe a byl mezi svými.
Charakteristická je v této souvislosti jedna příhoda, která se téměř podobá anekdotě. Novotný si zásadně potrpěl na oslovení „soudruhu“ a pozdrav „čest práci“. To dobře věděli i uklízečky v budově ústředního výboru strany. Novotného zdravili „čest práci“, ostatní aparátníky „dobrý den“. Vzhledem k tomu, že prezident a první tajemník míval vždycky rázný a energický krok, často se při umývání chodeb ani nemuseli otáčet . Když za sebou uslyšely pádné kroky, vysekly „čest práci“ a nikdy se nespletly. Jednou však pozdě odpoledne dlouhým schůzováním zcela unavený Novotný šel po chodbě a tentokrát nohy sotva vláčel za sebou. Uklízečka, která myla podlahu, se ani neotočila a jen řekla „dobrý den“. Chuděru ani nenapadlo, že by mohlo jít o Novotného. Ten se po vyslechnutí tohoto pozdravu doslova rozzuřil a pronesl památná slova: „Soudružko, dokud tady budu já, tak tady žádný dobrý den nebude!“
Jakkoliv se Antonín Novotný na Hradě příliš nezdržoval, postaral se tu o vybudování malého kinosálu, kde si ve společnosti své manželky Boženy, tajemníka ÚV KSČ Jiřího Hendrycha a tehdejšího ředitele Československého státního filmu Aloise Poledňáka nechával promítat nové české filmy a často se prý rozzuřil nad díly Kadára a Klose, Jasného, Kachyni, Formana, Němce, Schorma, Chytilové, Menzela a dalších představitelů nové filmové vlny šedesátých let. Dalším Novotného zásahem přišla o své mužství bronzová plastika mladého hocha od akademického sochaře Miloše Zeta postavená před tehdy otevřeným Domem čs. dětí v bývalé budově purkrabství. Nahý chlapec bez pohlavního údu sice vyvolával pobavené úsměvy, ale puritánský prezident nemohl připustit, aby nevinnost pionýrů, přicházejících se sem bavit, byla jakkoliv ohrožena.
Novotný byl především člověkem stranického aparátu a i jako prezident se cítil více doma v „baráku“, jak se v žargonu říkávalo sídlu ústředního výboru KSČ, než na Hradě. Podobně dával stranickému prostředí přednost Husák. Vedoucí úlohu komunistické strany přitom pojal tak dokonale, že vyžadoval její uplatňování i při svém titulování. Proto byl zásadně při uvádění jeho funkcí na prvním místě generální tajemník ÚV KSČ a teprve pak prezident ČSSR. Je zajímavé, že Gustáv Husák, který se do vysoké politiky vrátil právě v době tzv. pražského jara 1968, figuroval tehdy po abdikaci Novotného vedle Josefa Smrkovského a Čestmíra Císaře mezi navrhovanými kandidáty na úřad prezidenta. Vzhledem k tomu, že první stranickou funkci právě vykonával Slovák Alexander Dubček, dostal po konzultacích se sovětskými představiteli přednost Čech - armádní generál Ludvík Svoboda. Národnostní rovnováha musela být tehdy dodržena a toto pravidlo kupodivu znovu zafungovalo po listopadu 1989.
Husák se však přece jen nakonec prezidentem stal, byť o sedm let později a za dosti zvláštních okolností. Ještě 22. března 1973 byl Ludvík Svoboda podruhé zvolen prezidentem, ale byla to v jeho podání role opravdu méně než symbolická. Vždyť krátce předtím mu Husák zakázal vydat 2. díl jeho pamětí Cestami života. V květnu 1974 postihla Svobodu mozková mrtvice a jeho zdravotní stav byl natolik vážný, že se už připravoval státní pohřeb a sdělovací prostředky dostaly z ÚV KSČ příkaz připravit nekrology a nechat si je předběžně schválit. Nechutné čekání na prezidentovu smrt se však vleklo. Svoboda zůstával v péči lékařů, ale neumíral. Proto na nátlak Husáka, který si chtěl k nejvyšší stranické funkci přibrat i nejvyšší státní funkci, přijalo 28. května 1975 Federální shromáždění zákon, podle něhož může zvolit nového prezidenta, nemůže-li ten dosavadní ze zdravotních důvodů vykonávat svůj úřad déle než jeden rok. Den na to byl Gustáv Husák jednomyslně zvolen prezidentem. V té chvíli nemohl tušit, že 17. prosince 1988, sám už nepříliš zdravý, přijde o nejvyšší stranický post a zůstane osamělou a od života odříznutou postavou na Pražském hradě, která odtud odejde za pohnutých okolností na konci prosince 1989.
Navzdory všem těmto zvláštním peripetiím, které rozhodně nesvědčily ve prospěch prvních mužů země, je v nás a v našem národě hluboko zakořeněná až přehnaná úcta k úřadu hlavy státu, k prezidentské funkci. Přes všechny špatnosti, křivdy a nepravosti, které se v tomto srdci Evropy odehrávaly, v nás zůstává pocit, že to všechno se děje jaksi proti vůli toho tam nahoře, tam na Pražském hradě, kde vlaje prezidentská standarta s poněkud podezřelým heslem jednou připisovaným T. G. Masarykovi, jindy králi Jiřímu z Poděbrad – „Pravda vítězí“. Není v tom nic jiného, než stará pohádka o dobrém panovníkovi a jeho zlých rádcích. On je přece laskavý, moudrý a starostlivý a určitě neví, jaké se nám děje příkoří, jak trpíme, protože ti, co ho obklopují, mu to neřeknou. Tato legenda se o to víc ujímala, oč bylo v zemi hůře a prezident se příliš neobjevoval na veřejnosti.
Nechci tady v této souvislosti připomínat tragickou postavu Emila Háchy, jenž vykonával svou funkci vlastně jen jako nastrčená loutka, jako sám oběť v čele obětovaného státu. Ostatně byl si toho jistě vědom, když po svém zvolení prezidentem okleštěného Československa děkoval Edvardu Benešovi do emigrace za jeho gratulaci prorockými slovy: „Povinnosti mé nynější funkce doléhají na mne velmi těžce, neboť jsem si vědom své nedostatečnosti... Jsem si vědom, že budu přísně posuzován, ale současnost není snad nikdy schopna spravedlivého soudu.“ Hácha byl prezidentem, respektive státním prezidentem Protektorátu Čechy a Morava ve válečné době, a třebaže zpočátku skutečně moha lidem pomohl, stal se zhruba od druhé poloviny roku 1943 jen lidským stínem, zcela zlomeným a těžce nemocným člověkem. Své osudové postavení sám vystihl ještě na počátku Protektorátu touto příznačnou větou: „Jsme zavřeni beze zbraně společně s šílencem, který je plně vyzbrojen, a to musí určovat naše činy, abychom nerozvážlivostí nezničili národ.“
V případě Háchy šlo o člověka vnitřně poctivého, který se dostal do zcela mezní situace. Ale měl bych tady vzpomenout Klementa Gottwalda, o němž byli Slánský, Clementis, Šling, Geminder, London a ostatní jeho bývalí přátelé a spolubojovníci zpočátku přesvědčeni, že neví o jejich zatčení, věznění a týrání komunistickou policií. Přitom iluze tohoto druhu neměli zdaleka jen oni. Gottwalda v této souvislosti rozhodně neomlouvá, že byl těžce nemocen včas nepodchycenou syfilidou a své problémy řešil alkoholem. Alespoň za zmínku stojí rozporuplná osobnost druhého dělnického prezidenta Antonína Zápotockého, jenž utkvěl v paměti veřejnosti vnějškovou lidovostí prezidenta, který utíká vlastní ochrance do hospody na partičku karet. A přesto i on, ačkoliv už byl Stalin po smrti a Berija odsouzen a popraven, ještě podepisoval rozsudky smrti a neštítil se demagogické lži v předvečer měnové reformy. V mnoha ohledech velmi průměrnou a politováníhodnou postavou byl Antonín Novotný, který dostal po Zápotockého smrti přednost před předsedou vlády Slovákem Viliamem Širokým. Veřejnost si ulevovala alespoň tím, že si představovala místo tohoto obratného aparátníka na hradě českých králů populárního herce Jana Wericha. V očích mnoha lidí byl tento moudrý komik jakýmsi nezvoleným opozičním prezidentem.
Navzdory všem pochybnostem představoval prezident republiky jakousi poslední instanci, poslední možnost odvolání a dovolání spravedlnosti. „Napíšu to prezidentské kanceláři!“ často se utěšovali lidé ve větší či menší míře postižení. Kancelář prezidenta republiky, či přímo pan prezident, je měli zbavit trápení, vyřešit jejich osobní spory, tu udělit milost, jindy opatřit byt nebo drahý zahraniční lék. Ve skutečnosti pracovala prezidentské kancelář jako kterýkoliv jiný úřad. Buď záležitost postoupila jinému úřadu, nebo ji založila takříkajíc ad acta. Jenže mezi lidmi se šířily zvěsti o těch případech, kdy prezident a jeho kancelář pomohli a právě ty povzbuzovali další žadatele, stěžovatele a zoufalce, aby na Hrad rovněž adresovali své žádosti, stížnosti a prosby.
Vypadá to tedy, že na každého nového obyvatele Pražského hradu, každého nového domácího na Hradčanech, byly alespoň zdánlivě kladeny nesmírné nároky a požadavky. Vždyť měl být v očích "obyčejných" lidí málem polobohem, posledním spravedlivým, tím nejmoudřejším a nejlaskavějším. A navíc měl být i dostatečně populární, aby se nezjevil v předvečer voleb jako nějaký homo novus, tedy člověk zcela neznámý. Co na tom, že ve skutečnosti měli mnozí českoslovenští prezidenti k těmto vlastnostem velmi daleko?! T. G. Masaryk nasadil pomyslnou laťku úrovně a s ním pak bývali všichni jeho následovníci více či méně poměřováni. Nic na tom nezměnila skutečnost, že po jistou dobu se o Masarykovi nesmělo mluvit nahlas, natož o něm kladně psát či dokonce vydávat jeho knihy.
Přitom leckdy nezáleželo ani tak na tom, aby šlo o osobnost natolik výraznou a politicky zasloužilou, jakou byl právě Masaryk, ale pouze o podobnost třeba tím, že by se rovněž jednalo o univerzitního profesora. Když agrárníci nechtěli po Masarykově abdikaci za prezidenta Beneše, původně proti němu postavili takřka apolitického vědce, známého botanika profesora Bohumila Němce. Podobně v roce 1944 vydíral Gottwald Beneše pohrůžkou, že místo něho budou komunisté v obnoveném Československu protěžovat jako prezidenta historika profesora Zdeňka Nejedlého. Vždyť byl přece původně Masarykovým žákem, tak co? Že představa jakéhosi nadstranického profesora na Pražském hradě má tuhý kořínek, svědčí skutečnost, že i v roce 2002 se v návrzích na prezidentské kandidáty objevila například jména lékaře a předsedy Ligy proti rakovině profesora Zdeňka Dienstbiera a bývalého předsedy Akademie věd fyzikálního chemika profesora Rudolfa Zahradníka. Ostatně i sám Václav Havel se před časem vyjádřil, že si dokáže představit místo sebe nějakého nadstranického univerzitního profesora s vysokým mravním kreditem.
Ve skutečnosti nejde o nic víc než o iluzi. Četné příklady z okolních zemí více či méně potvrzují, že je nesmyslné vidět v prezidentovi poloboha a spojovat s ním přehnané naděje. Stačí se podívat do Ruska, kde legendárního představitele demokratických reforem Jelcina nahradil nepříliš známý bývalý důstojník KGB Putin, do Polska, kde vůdce protikomunistického odboje a nositele Nobelovy ceny míru Walesu vytlačil bývalý člen komunistické strany Kwasniewski, či na Slovensko, kde oba dosavadní prezidenti se dostali do funkcí spíše na základě politického kompromisu než celonárodního souhlasu.
V České republice je tomu zatím stále jinak. Prezident je pro nás svého druhu modlou, od níž chceme málem nemožné. O čem to svědčí? Troufnu si napsat, že především o jakémsi pozůstatku monarchistického smýšlení. Jakkoliv jsme přesvědčení demokraté a bytostní plebejci, což se nás Čechů a Moravanů týká možná víc než si uvědomujeme, klademe na postavu prezidenta přehnané nároky. Je pro nás stále tak trochu panovníkem z boží milosti, všemocným mocnářem, oním knížetem, jakého viděl v Masarykovi básník Březina. Ve všech průzkumech veřejného mínění od roku 1990 byl vždy prezident považován za podstatně populárnějšího a užitečnějšího než vláda a samozřejmě i než obě komory parlamentu. A to bez ohledu na to, byl-li k tomu racionální důvod nebo ne. Paradoxně to byl pak právě prezident, respektive muž v tomto úřadu Václav Havel, který se stával obětí znevažování a kritiky, když z pohledu většinové veřejnosti nesplňoval ony neúměrné nároky na něj kladené.
Václav Havel z Pražského hradu odchází. Je proto vhodný čas pokusit se zrekapitulovat jeho dvouleté působení v roli posledního československého a desetileté jako prvního českého prezidenta. Jaký byl, co se mu podařilo a co ne? Byl skutečně oním chrabrým chasníkem z pohádek, který zardousil hydru totalitního režimu a přinesl nám svobodu? Nebo byl spíše jen kolečkem v soustrojí něčích zájmů? Dostál svým slovům vyřčeným z balkónu Melantrichu přeplněnému a klíči cinkajícímu Václavskému náměstí? Byl tím spravedlivým králem, panujícím k prospěchu a rozkvětu země? Či jen nepříliš mocnou, ale o to zarputilejší postavou zmítanou soukromými vášněmi a usilovně prosazující čísi sobecké zájmy? Odpovědi na podobné otázky budou složité. Musíme s ní začít kdesi na počátku života Václava Havla, vystopovat jeho rodinné zázemí a počátky jeho uměleckých a také politických zápasů. Přitom je nelze zcela vypreparovat ze složité doby, v níž se odehrávaly.
Po mém soudu nebylo náhodou, že právě Václav Havel, až do listopadu 1989 v širší veřejnosti nepříliš známý dramatik a disident, se stal prezidentem a vstoupil na Pražský hrad. Nepochybně už za života se stal legendou. A být takovou legendou obnáší věci příjemné i méně příjemné. Osudy dosavadních prezidentů to dokazují. Cítil se Havel ke konci svého "prezidentování" také tak sám a všemi opuštěn jako Masaryk, Beneš, Gottwald nebo Husák? Nepochybně i on, člověk povýtce společenský, musel přece zažít onu osamělost, kterou zřejmě zákonitě přináší postavení prvního muže země. Občas se jí pokoušel vzepřít, často jí zjevně podléhal a sám se ještě více izoloval. Proč? Měl jinou možnost? Co nám přinesla jeho epocha, epocha už zřejmě navždy spojená s jeho jménem? Pokusím se na to odpovědět, byť s vědomím nedostatečnosti a neúplnosti celého výkladu a jisté subjektivnosti dané časovou blízkostí popisovaných reálií.
Životopisec či historik, který bude k tomuto tématu přistupovat za dvacet či třicet let, to bude mít v mnoha ohledech snazší. Leccos už totiž bude jasnější a odstup od tématu, podobně jako při malování krajiny, dovolí vidět Havlovu epochu z větší perspektivy. Na druhou stranu však někdy časový odstup s sebou nese riziko neznalosti konkrétních drobných dobových realií, z nichž se skládá mozaika celku. S vědomím zmíněných rizik vám chci vyprávět jeden z nejúžasnějších příběhů konce 20. a počátku 21. století. Nepředpokládám, že budete se vším souhlasit, že se zcela ztotožníte s mým líčením.U příběhů natolik aktuálních to totiž ani není dost dobře možné.
Zpět 0 příspěvků