Máme už své životní zkušenosti, ale nepohrdneme kvalitními informacemi, které na něco zajímavého upozorní, něco poradí a něco doporučí. Dobrá rada nad zlato, že?
Tipy na novinky na trhu, informace o nových trendech a vyjádření odborníků na různá témata
Paní Martina si nám postěžovala, že po objednávce zboží za 179 korun dostala při doručení zásilky výzvu k platbě částky 1195 korun a příslib zasílání dalších balíčků. Není bohužel sama, takové případy se množí jak houby po dešti.
Říkali mu Chrobák
Kde začít naše vypravování o životě spisovatele, dramatika, osobitého filozofa, disidenta, politického vězně a prezidenta Václava Havla? Bude nesporně nezbytné přiblížit jeho rodinu, poměry, do nichž se narodil, kořeny, z nichž čerpal a vyrůstal. Asi nepůjdeme až k jeho prapradědečkovi z otcovi strany, pražském mlynáři Havlovi, kterého budoucí prezident sám zmiňuje ve svém rozhovoru s novinářem Karlem Hvížďalou Dálkový výslech. Spokojme se s konstatováním, že jeho předkové patřili k české národně uvědomělé středostavovské měšťanské vrstvě. K té vrstvě, kterou v neprávem zesměšňované postavě otce Kondelíka vylíčil spisovatel přelomu 19. a 20. století Ignát Herrmann, a která, aniž si to možná uvědomovala, přispěla k rozpadu habsburské podunajské monarchie a překvapivě rychlému zrození nového československého státu.
Osobnost Václava Havla výrazně poznamenali oba jeho dědečkové - Vácslav Havel a Hugo Vavrečka. Právě od nich nepochybně zdědil mnohá nadání a předpoklady, svoji urputnou posedlost myšlenkami, jež pokládal za správné, potřebu vyniknout a prosadit se, chuť stále něco organizovat a - dodejme - také literární talent. První z nich, Vácslav Havel, vystudoval architekturu a vrhl se do stavebního podnikání právě v době, kdy Praha už přestávala být pouhým provinčním městem rakousko-uherské monarchie, ale stávala se živým průmyslovým a kulturním centrem. Ambice už plně emancipované české společnosti, která se střetávala s živlem německým, se projevovaly na samotné tvářnosti města, které se kvapně proměňovalo v dynamickou evropskou metropoli. Čeští podnikatelé, stavitelé a také architekti a umělci chtěli prokázat - a také se jim to dařilo - životaschopnost a energičnost svého národa. Projevem jejich úsilí byly významné budovy ve stylu tehdy módní secese. Novorenesance Zítkova Národního divadla byla překonána. Doba pokročila k novému modernějšímu a přitom stejně zdobnému výrazu. Důkazem se stal honosný Reprezentační či také Obecní dům architektů Balšánka a Polívky, vznosná budova Hlavního nádraží od architekta Fanty a rovněž víceúčelový palác Lucerna, první železobetonový dům v české metropoli. Všechny tři zmíněné objekty, které se dnes v Praze řadí k těm nejznámějším, vyrostly mezi roky 1905 až 1913. Autorem a také stavebníkem té poslední stavby, paláce Lucerna, byl právě architekt Vácslav Havel.
Význam vyjmenovaných objektů byl mnohem hlubší, než jsme si dnes schopni uvědomit. Současné stavební zásahy do centra Prahy se sice často pojí s ostrými diskusemi o jejich vhodnosti a zasazení do rámce cenných památek, o jejich někdy sporné architektonické úrovni, ale nemají onen národně politický podtext, nejsou provázeny onou neopakovatelnou atmosférou české slávy a pýchy jako tehdy na počátku 20. století. Připomeňme si, že ve stejném roce, kdy Havlův dědeček dokončoval první část své Lucerny, v roce 1913, byla jen kousek odtud na Václavském náměstí odhalena Myslbekova jezdecká socha svatého Václava a nedaleko Karlova náměstí na vltavském nábřeží zase Suchardův pompézní pomník Františka Palackého, tedy monumentů ztělesňujících národní ideu v té nejryzejší podobě. Vácslav Havel, který se vypracoval prakticky z ničeho vlastní iniciativou, vůlí a podnikatelským talentem, se stal typickým představitelem nastupující sebevědomé české buržoazie, hlásící se právě k těmto idejím. Jeho názory se projevily třeba i v takové maličkosti, že „trvale zaměstnával pokud možno jen české zaměstnance“. Mezi přátele stavitele Havla patřili i přední čeští politikové například vůdce mladočechů Karel Kramář a budoucí ministr financí Alois Rašín. On sám pak jeden čas vykonával funkci hospodáře družstva Národního divadla.
Ještě zajímavější postavou byl Havlův dědeček z matčiny strany Hugo Vavrečka. Jeho život by rozhodně vydal na poutavý a barvitý román. Vavrečka pocházel z Moravské Ostravy a na brněnské německé technice vystudoval elektrotechniku. Jako student prý poskytoval rady z tohoto oboru budoucímu králi bot Tomáši Baťovy. Slavný podnikatel prý nedokázal pochopit princip střídavého proudu. Hugo Vavrečka se elektrotechnice profesně nakonec nevěnoval, byť měl na kontě několik patentů z tohoto oboru. Především však vládl obratným perem a lákala ho literární múza. Brzy po skončení studia se dostal do brněnské redakce Lidových novin a v roce 1907 vydal pod pseudonymem Hugo Vavris humoristickou knížku František Lelíček ve službách Sherlocka Holmese, která byla později zfilmována režisérem Karlem Lamačem s Vlastou Burianem v titulní roli. Zároveň byl také autorem filozofického pojednání O počátku a konci světa. Dokázal tedy sáhnout do úplně odlišného soudku. Když vypukla 1. světová válka, narukoval tento nadaný suchozemec jako důstojník k námořnictvu. Sloužil na rakousko-uherském námořním velitelství v Terstu. Na konci války získal spojení na vídeňskou odbočku české odbojové organizace Maffie a v říjnu 1918 organizoval v terstském přístavu čs. vojenský oddíl a podílel se na přepravě legionářů do vlasti.
V nové republice působil Hugo Vavrečka v diplomatických službách, například byl první čs. vyslancem v Maďarsku. Na jaře 1933 pro jakési neshody s ministrem zahraničí Benešem opustil kariéru diplomata a stal se ředitelem pro zahraniční styky Baťových závodu ve Zlíně. Znovu se do státních služeb vrátil polovině září 1938, na prahu pohnutých událostí kolem Mnichova, kdy - byť bezpartijní - dostal, jak se ukázalo krátkodobě, vládní funkci. Byl jmenován ministrem bez portfeje ve vládě Milana Hodži a zůstal jím i v úřednické vládě generála Jana Syrového. Na starosti měl oblast propagandy. Jak je vidno, Václav Havel nebyl v rodině prvním politikem.
Ministerské působení Hugo Vavrečky však bylo jen epizodou. Po odstoupení vlády generála Syrového se v prosinci 1938 vrátil do Baťových závodů, kde až do konce války působil jako obchodní a technický ředitel. Z titulu své funkce přicházel v letech Protektorátu Čechy a Morava do styku s nacistickými pohlaváry. Dokládá to i fotografie z otevření zlínského kasina, na níž je zachycen v družném rozhovoru pod dobovou výzdobou - nacistickým hákovým křížem. Baťa měl továrny i na Slovensku a snad i proto poslal Hugo Vavrečka osobní gratulaci Jozefu Tisovi ke zvolení prezidentem slovenského státu. Po osvobození mu všechny tyto záležitosti přičetli k tíži a za údajnou spolupráci s Němci byl odsouzen na tři roky.
Havlovy rodiče zůstali trošku ve stínů mimořádně činorodých dědečků s velmi zajímavými životními osudy. Otec, Václav Mario Havel, svoje postavení stavebního podnikatele a majitele Lucerny vlastně zdědil. Koupil pozemky na barrandovském kopci, vlastně už za Prahou, která tehdy na levém vltavském břehu končila Zlíchovem, a zde vybudoval exkluzivní vilovou čtvrť pro nejbohatší klientelu a také proslulé restaurační terasy. Václav Havel později v této souvislosti připomněl, že "otec se - mimo jiné - výstavbou Barrandova na celý život zadlužil a žádným přílišným milionářem asi nebyl - soudě alespoň podle toho, že po válce nepodléhal známé milionářské dani". K jeho slovům dodejme, že Podniky Lucerna bratří Havlů zahrnovaly v roce 1945 kromě vlastního paláce Lucerna s velkým sálem, restauracemi a biografem také filmové ateliéry Barrandov. Kromě toho vlastnila Havlova rodina činžovní dům č.p. 2000/II. na dnešním Rašínově nábřeží, vilu a pozemky na Barrandově a usedlost Havlov u Tišnova na Českomoravské vysočině, k níž patřilo 1400 hektarů lesa. Václav M. Havel patřil, stejně jako jeho otec, k vlivným postavám společenské smetánky první republiky. Byl členem zednářské lóže a předsedou pražského Rotary klubu. Jak chápal svou příslušnost ke společenské elitě názorně osvětluje následující citát u z jednoho jeho vystoupení: „Elitou nerozumíme žádnou uzavřenou kastu, nýbrž neorganizované a neorganizovatelné souručenství tvůrčích duchů, kteří silou své kulturní hodnoty vytvářejí kulturní autoritu ve společnosti ve společnosti, vládu duchovní, která jakkoliv prosta všech mocenských prostředků – je trvalou strážkyní zdárného společenského růstu.“
S podnikáním Václava M. Havla úzce souvisely aktivity jeho o dva roky mladšího bratra Miloše Havla, který na Barrandově postavil proslulé filmové ateliéry. Velkoryse založený areál měl ctižádost stát se jakýmsi českým Hollywoodem, filmovou továrnou na sny. Vždyť v době, která neznala televizi, respektive její masové použití, byl právě film, vedle třeba fotbalu, tou nejmasovější formou zábavy. Není proto divu, že v Havlových Barrandovských ateliérech natočili například ještě v roce 1939, v prvním roce války, jistě úctyhodný počet 32 českých filmů. Miloš Havel se přátelil s řadou významných umělců např. s herci Hugo Haasem, Janem Werichem, Oldřichem Novým, režiséry Martinem Fričem a Františkem Čápem či básníkem Vítězslavem Nezvalem. Sám byl okouzlujícím a pohostinným mužem s bohémskými sklony, u něhož se scházela tehdejší pražská smetánka, a - jak napsal ve svých vzpomínkách jeho bratr Václav Mario, „mnohé pražské maminky jej považovaly za vhodného manžela pro svou dceru.“ Miloš Havel se vskutku oženil s dcerou prominentního pražského architekta Marií Weyrovou. Brzy se však zase rozvedl a v dalších letech už svou sexuální odlišnost neskrýval.
Václavova matka Božena Vavrečková - Havlová byla takřka o šestnáct let mladší než její manžel. Rodinné prostředí diplomata a špičkového baťovského manažera ji nemohlo nepoznamenat. Vystudovala uměleckou školu ve Vídni, perfektně znala několik jazyků a zakládala si na své společenské úrovni. Ráda se stýkala s lidmi z podobných kruhů, však také doma opatrovala rodinnou knihu hostů s podpisy známých osobností, které Havlovy navštívily. Ke svým synům - Václavovi a o dva roky mladšímu Ivanovi se chovala možná trochu odtažitě a chladně, vedla je však k úctě ke vzdělání a ke kulturním hodnotám. Sama pro ně připravovala různé vzdělávací pomůcky a vlastnoručně kreslené tabulky. Na jedné z nich, dochované v rodinném archivu, například stálo: „Všechny nesčetné látky, které se vyskytují na Zemi, jako knihy, auta, kočky, socha královny Nofrety, stromy, beefsteaky a samozřejmě Václav a Ivan Havlovi, zkrátka všechno, na co si vzpomeneme, lze rozložit na molekuly a ty pak na atomy.“ Božena Havlová pojala výchovu svých synů jako přípravu jakýchsi aristokratů ducha. Vedla je proto přísně a cílevědomě, promítala si do nich, navzdory nepřízni času, své osobní sny a představy o kariéře. Václav M. Havel o ní napsal ve svých vzpomínkách: "Moje manželka, vzdělaná a energická, dovedla ... obdivuhodně převádět mé syny přes všechna úskalí v jejich mládí a vybavit je vědomostmi a schopnostmi k úspěšnému samostatnému životu." V tom jistě nebyl daleko od pravdy.
Nicméně sám Václav Havel jako její syn se dlouho se svou autoritativní matkou nedokázal smířit. Měl pocit, že ho neustále usměrňuje a přísně hlídá každý jeho krok. Zajímavé je, že se o ni vždycky zmiňuje jen jako o matce a nikdy nevysloví ono důvěrné a laskající slůvko „maminka“. Zdá se, jakoby se s jejím vlivem musel neustále vyrovnávat, a mnohé, čeho se dopustil, vypadá jako protirodičovská či přesněji protimaminkovská vzpoura. Stačí připomenout jeho svatbu s o čtyři roky starší Olgou Šplíchalovou, jejíž původ měl daleko k představám úctyhodné dámy z „lepších“ kruhů Boženy Havlové o vhodné partii pro její syny. Na druhou stranu herec Pavel Landovský, který se s Havlem spřátelil někdy koncem 50. let, podává o jeho vztahu k matce trochu odlišné svědectví:
„Havlovi byli zvláštní rodina, odsunutá do zapomnění. Doma měli rodinné stříbro, ale neměli na polívku. Maminka prodávala pohlednice ve foyeru Staroměstské radnice, a tam jsem ji poznal. Říkávala mu: Vášo, hlavně se mi nenastydni. To on nesnášel a hrozně se ošíval. Ale měl ji moc rád.“
Světlo světa spatřil malý Václav 5. října 1936 v soukromé porodnici v Londýnské ulici na Královských Vinohradech. Podivnou shodou okolností prožije o šedesát let později v téže budově největší zdravotní krizi svého života, kdy se ocitne takřka na prahu smrti. Jaké bylo Československo v roce 1936? Popravdě řečeno neskýtalo právě utěšený obraz. Na Pražském hradě úřadoval druhým rokem Edvard Beneš, těžce nemocnému šestaosmdesátiletému Masarykovi zbýval na zámku v Lánech rok života, vůdce sudetských Němců Konrád Henlein si jezdil pro rozumy do Berlína k Hitlerovi, na Slovensku se Hlinkova ĺudová strana vehementně dožadovala autonomie a do Španělska putovali první dobrovolníci pomoci republikánům v občanské válce. Ta celosvětová už byla cítit ve vzduchu. Všude se ozývalo řinčení zbraněmi. Japonci okupovali Mandžusko, Italové Habeš a německý Wehrmacht vpochodoval do demilitarizovaného Porýní...
Nicméně od toho všeho byl malý Václav na míle vzdálen. Vždyť se narodil v rodině bohatého podnikatele, kde o něj pečovali jako v bavlnce. Výmluvně o tom ostatně svědčí i pohlednice, kterou novorozenci poslal personál rodinného sídla Havlov na Českomoravské vysočině. Po uctivém oslovení „velectěný pane“, který v případě tak malého dítěte poněkud zavání nechtěnou ironií, se dočítáme: „Doufáme, že se Vám ráčí dobře dařiti a doporučujeme se do vaší další přízně.“ Ne, zřejmě nejednalo se o ironii, ale o uctivou radost zaměstnanců z narození zaměstnavatelova syna.
Právě na zmíněný Havlov, do poklidného venkovského prostředí se rodina odstěhovala z Prahy v dusném období Protektorátu Čechy a Morava a v roce 1942 zde začal malý Václav (odmítám použít jména Venoušek, jako překladatel Havlovy biografie od britského publicisty Johna Keana) chodit do školy ve vesnici Žďárec. Ale možná mohly být důvody přestěhování rodiny na Havlov trochu jiné, než jsem uvedl. Oba chlapci – Václav i Ivan totiž trpěli od narození na průdušky a čistý venkovský vzduch jim mohl jen prospět. Tahle náchylnost k onemocnění průdušek už bude budoucího prezidenta provázet celý život a způsobí mu nejednu komplikaci. Sám pak k tomu svým intenzívním kuřáctvím hodně napomůže.
Jaký byl Václav Havel školák? Podle jeho tehdejší učitelky Marie Brichtové „byl vnímavý, hodný a výborně kreslil“. Jenže už od první chvíle ve školních lavicích se projevil rozdíl mezi ním a ostatními dětmi. Sám na to vzpomíná v už citovaném Dálkovém výslechu:
„V dětství jsem se těšil, zvláště když jsme žili na našem venkovském sídle a já chodil do vesnické školy, rozmanitým výhodám a výsadám: byl jsem na rozdíl od všech svých spolužáků a kamarádů „panský synek“, pocházel jsem z bohaté, a tudíž vlivné rodiny, zaměstnávající - jak bylo v takovém prostředí tehdy zvykem - i „služebnictvo“: měl jsem vychovatelku, měli jsme kuchařku, služebnou, zahradníka, šoféra. A to všechno vytvářelo mezi mnou a mým bezprostředním okolím (respektive významnou částí tohoto okolí, totiž tou, kterou tvořili mí chudší spolužáci a naše „služebnictvo“) pochopitelnou sociální přehradu, kterou já - ačkoli špunt - kupodivu velice přesně cítil a velice těžce nesl, chápaje ji jednoznačně jako svůj handicap: styděl jsem se za své výsady, prosil o jejich zrušení, toužil po rovnosti s ostatními. Ne snad proto, že bych byl od dětství nějakým sociálním revolucionářem, ale prostě proto, že jsem se cítil vyčleněn a oddělen, že jsem kolem sebe cítil určitou nedůvěru, určitý odstup (třídní nenávistí bych se to neodvážil nazvat), že jsem prostě věděl, že mezi mnou a mým okolím je jakási neviditelná zeď, a že jsem se - což se může zdát paradoxní - cítil za touto zdí jaksi osamělý, méněcenný, ztracený, posmívaný. Jako bych podvědomě cítil či se obával, že jsou všichni - a právem - proti mně spiknuti nebo aspoň tiše navzájem dorozuměni o nezaslouženosti mých výsad a o směšnosti mé osoby jakožto jejich malého nositele. Cítil jsme se zkrátka být "mimo", vyřazen, svým povýšením ponížen. Přičtěte k tomu, že jsem byl vypasený tlouštík a že se mi všichni - jak je mezi dětmi zvykem - za mou tloušťku posmívali, tím spíš, že jim snadno mohla být i nevědomou příležitostí k aktu jakési „sociální msty“...“
Václav Havel tedy přiznává, že patříval k těm posmívaným chlapcům. Splňoval představu vyvržence z dětského kolektivu jak odlišným třídním zařazením, tak menší zavalitou postavou. Stal se pro ostatní spolužáky vhodným terčem posměchu, urážek a jistě i fyzických útoků. Nepochybně si v dětství ze strany svých vrstevníků užil nejeden ústrk, a to se jistě zapsalo i v jeho povaze. Aby se vyhnul konfliktům, raději se stranil svých vrstevníkům, hrával si většinou pouze s mladším bratrem Ivanem, případně se o samotě nechával unášet fantastickými sny. Spisovatelé se většinou rodí ze samotářských dětí. Nadávky a ústrky ho poznamenaly i jinak. „Jednou vám všem ukážu!“ Tohle zarputilé přesvědčení se nepochybně vylíhlo v jeho hlavě a neopouštělo ho, ani když už vyrostl z dětských střevíců. Instinktivní touha se ostatním nejen vyrovnat, ale dokonce je překonat získávala živnou půdu a provázela ho dalším životem, ale nepředbíhejme.
Konec války postihl i rodinu Havlovu. 14. února 1945 zamířila letka amerických bombardérů omylem místo na Drážďany na Prahu. Bomby dopadaly na Emauzský klášter, poškodili Palackého, tehdy Mozartův, most a zásah dostal také rohový dům na tenkrát Vltavském, dnes Rašínově, nábřeží v přímém sousedství secesní budovy, kterou kdysi postavil dědeček Vácslav a kde byl i byt rodiny Havlových. Strýc Miloš Havel okamžitě telefonoval na Havlov, že požár ze zasaženého objektu přeskočil i sem a zničil střechu a horní patro. 9. května 1945, kdy časně ráno Rudá armáda vjížděla do Prahy, si osmiletý Václav Havel zapsal do svého dětského deníčku: "...Dopoledne byl Žďárec bombardován, poněvač tam bylo ještě německé vojsko, které se nevzdalo... Po náletu se k nám uchýlilo mnoho obyvatel žďáreckých. Odpoledne jsme prožili úprk německého vojska kolem nás a jeho ostřelování od Rojetína... Zanechávali za sebou hodně střeliva, vozů, děl, koňů. Ruské granáty dopadaly až k Havlovu, my děti jsme se bály (a myslím, že velcí také). Já jsem chtěl být v tu chvíli v Austrálii a Iveček se pokakal. Ale vše dobře dopadlo a druhý den, 10. května, byli již Rusové ve Žďárci."
Nové poměry osvobozeného Československa se velmi tvrdě dotkly Václavova strýce, filmového producenta Miloše Havla. Komunistický ministr informací Václav Kopecký ho 30. června 1945 při vzájemném představování varoval. "Slyšel jsem o vás nepěkné věci," vypálil na něj, aniž mu podal ruku. Muž, který vybudoval český filmový průmysl, byl obviněn z toho nejhoršího, co tehdy mohlo na něčí adresu zaznít - kolaborace s Němci. Co na tom, že se během protektorátu nikdy nepropůjčil k natáčení propagandistických pronacistických snímků a že v mnoha případech zachránil české herce, režiséry a literáty před totálním nasazením nebo je finančně podporoval? Podnikatel v jeho postavení se chtě nechtě musel stýkat s představiteli okupačních úřadů. Nacisté si dobře uvědomovali význam filmu ve své propagandě a Barrandov byl pochopitelně ve středu jejích zájmu. Nehledě už na to, že všichni ti povýšenci, kteří dělali kariéru díky legitimaci NSDAP, se rádi objevovali v prostředí krásných hereček, známých herců a režisérů. Miloš Havel, pokud chtěl v oblasti filmu i nadále podnikat, nemohl se jim vyhnout a ignorovat je.
Jaká byla jeho skutečná role v té době, naznačila ve svých vzpomínkách česká filmová hvězda Adina Mandlová: „Vinohradské divadlo bylo stále ještě zavřené, nic nenasvědčovalo, že by se mělo v dohledné době otevřít. Prý to byl následek toho, že když se zrušilo bývalé divadlo E. F. Buriana, převzali do souboru Městských divadel všechny Burianovy herce a o těch Němci věděli, že jsou komunisti. Jednou jsem se ve vile u Miloše Havla seznámila s německým divadelním referentem v protektorátní kanceláři doktorem Oehmkem. Měla jsem s ním dlouhý rozhovor o Vinohradském divadle a když mi naznačil, že on by se z titulu svého postavení mohl o znovuotevření divadla přičinit. usmyslila jsem si, že se ho k tomu nějak pokusím přimět...“
Adina Mandlová přiznává, že leckeří významní protektorátní činitelé si podávali u Miloše Havla dveře. Ale právě díky tomuto „tanci s vlky“ mohli Havel a jeho přátelé pomoci české věci. Ani půvabná Mandlová, jak známo, přitom neunikla nejrůznějším pomluvám, včetně té, že byla milenkou mocného Karl Hermanna Franka, a po válce se na čas ocitla ve vězení. Barrandovské ateliéry měla původně podle německého filmového a kulturního přidělence v protektorátu Glesgena odkoupit od bratrů Havlů za 300 000 korun německá říše pro výrobu propagandistických filmů. Herečka Lída Baarová, která měla před válkou románek s nacistickým ministrem propagandy Goebelsem, seznámila Miloše Havla s šéfem pražské úřadovny sicherheitsdienstu, všemocné bezpečnostní služby SD, Horstem Böhmem. Díky jeho údajné podpoře zůstal bratrům Havlům 49procentní podíl na ateliérech a místo původně uvažovaných 300 tisíc prý dostali za svůj podíl šest miliónů korun. Barrandov pak skutečně sloužil k výrobě nacistických propagandistických filmů, točila tu například proslulá německá režisérka Leni Riefenstahlová.
Zmíněné jednání s Böhmem patrně souvisí s konspiračním úřadovnou gestapa maskovanou jako obchod s uměleckým sklem, nacházející se přímo v paláci Lucerna, který byl - jak víme - majetkem bratrů Havlů. Miloš Havel se o pravém účelu tohoto obchodu zřejmě dozvěděl od proslulého agenta A - 54, vlastním jménem Paula Thümela, jenž pracoval pro československý odboj a vystupoval pod krycím jménem dr. Holm. Český spisovatel a novinář Rudolf Ströbinger, který se tématem špionáže za 2. světové války zabýval, naznačuje, že filmový magnát mohl být zapojen do složité zpravodajské hry. Nejenže díky svým kontaktům mohl varovat přátele a známé v uměleckých kruzích před konfidenty docházejícími do oné konspirační úřadovny na rohu Štěpánské ulice a Václavského náměstí, ale navíc spolu s Lídou Baarovou podávali prostřednictvím Paula Thümela důležité informace Spojencům. Údajně měli jim dokonce předat zprávu o tom, že Hitler zamýšlí okupovat Švýcarsko. Po Churchillově varování však k této německé vojenské akci nedošlo.
Jakkoliv se Miloš Havel v čase protektorátu patrně neustále strachoval, že jeho dvojí hru gestapo odhalí a jednou v noci si ho odvede, tak jako si odvedlo některé jeho přátele, paradoxně se dočkal zatčení až po roce 1945. Nejprve mu úřady zakázali práci u filmu, jeho společnost Lucerna film se změnila v Československý státní film a nakonec se sám octil ve věznici na Borech. Jistě netušil, že právě tady se jednou ocitne i jeho synovec.
V roce 1947 ukončil Václav Havel obecnou školu a rodiče ho poslali na soukromou internátní školu do Poděbrad. Jmenovala se Kolej krále Jiřího z Poděbrad, sídlila na zdejším zámku, kde se údajně slavný český panovník narodil, a zřídil ji nadšený pedagog doktor Jahoda po vzoru anglického Etonu či Harrow. Měla sloužit dílem hochům z bohatých rodin, aby se daleko od rodičů naučili samostatnosti, a dílem i bezprizorním sirotkům, kteří ve válce ztratili rodiče. Samozřejmě sem chodili i místní poděbradské děti. Jeden z Havlových spolužáků z té doby, Pavel Fierlinger, synovec prvního poválečného premiéra a levicového sociálního demokrata Zdeňka Fierlingera, později tuto školu dokonce označil za „prostředí jako stvořené k přeměně osmdesáti hochů na budoucí vůdce svobodného národa“. Bylo to jen nadsázka nebo naopak trefné přirovnání? Soudě podle Havlova dalšího osudu nebyl daleko od pravdy.
Jedenáctiletý Václav se v Poděbradech poprvé ocitl mimo domov bez ochranných křídel matky a otce a také služebnictva. Malý obtloustlý chlapec jistě tajně utrousil nejednu slzičku stesku. Bydlel v ložnici se stejně starými spolužáky a dohled nad nimi měl jako jejich rádce čtrnáctiletý student, budoucí slavný filmový režisér Miloš Forman.
„Já byl strašně naštvanej,“ vzpomínal Forman s odstupem let, „protože bych byl býval raději se stejně starými kluky. Mezi čtrnáctiletými kluky se vedou zajímavější řeči než mezi desetiletými, takže já tu funkci neměl rád. Přijal jsem ji proto, že za to byly určité výhody. Tam bylo všechno přesně obodováno. Když měl někdo průměr lepší než 1,7, tak neměl povinný studium, nemusel sedět někde v učebně a po škole to byl svobodný člověk jako Poděbraďáci. K tomu se počítala funkce rádce, srovnaná skříň a ustlaná postel.“
Ve škole působil i skautský oddíl, v němž si Havel pro svoji kulaťoučkou postavu a neohrabanost vysloužil přezdívku Chrobák. Údajně ji pro něj vymyslel jeho další spolužák a budoucí ústřední tajemník Čs. strany socialistické Jan Škoda. Navzdory nepříliš lichotivé přezdívce se s Václavem kamarádil. 19. listopadu 1989 ho Havel pozval do Činoherního klubu na ustavující schůzi Občanského fóra a v dalších dnech mu Škoda otevřel dveře na pověstný balkon budovy Melantrichu, která patřila právě socialistické straně.
O nepříliš velkém sportovním nadání mladičkého Václava Havla vypráví i Miloš Forman: „Vzpomínám, jak jsme dostali kolo a začali jsme se učit jezdit. Vedoucí dílny nás vzal do první brány a tam nás prostě posadil na kolo. Vyjels z brány, zatočils okolo sochy Jiřího z Poděbrad a zpátky do brány. Všichni to tak udělali, až na Vaška. Posadili ho na kolo, strčili, Vašek jede, my tam čekáme a najednou koukáme, že kolem sochy krále Jiřího nezatočil, ale ujíždí furt rovně dál, k Nymburku. Koukáme jak blbci, a když nám zmizel, začali jsme řvát: „Pane profesore, pane profesore, Havel prchá!“ Přišel nádhernej profesor, pinktlich pán, no jo, povídá, prchá, tak já se za ním vydám na motorce. Jenže to nebylo hned. Pan profesor si musel navlíknout kamaše, natáhnout koženou kuklu, vzít rukavice, nasadit motocyklový brejle, prostě vybavil se, všechno, jak má být, a pak teprve vyjel. Chytil Havla až někde u Nymburka. Zjistil, že Vašek neprchal, ale bál se zatočit a neuměl zastavit. Protože byl relativně malej, nedosáhl nohama na zem, aby to ubrzdil. Nevěděl, co má dělat, tak jel furt. Kdyby ho pan profesor nedohonil, tak by snad dojel do Sovětského svazu.“
V únoru 1948 byli studenti Koleje krále Jiřího z Poděbrad na horách na lyžařském kurzu. Při návratu z Krkonoš, právě když na nádraží v Mladé Boleslavi přestupovali, uslyšeli z ampliónu památná Gottwaldova slova: „Právě se vracím z Hradu od pana prezidenta. Dnes ráno jsem mu podal návrh na přijetí demise ministrů, kteří odstoupili 20. února t. r. a současně jsem panu prezidentovi navrhl seznam osob, kterými má býti vláda doplněna a rekonstruována. Mohu vám sdělit, že pan prezident všechny mé návrhy, tak jak byly podány, přijal. Soudružky a soudruzi, dekrety jak propouštěcí, tak i jmenovací, jsou panem prezidentem podepsány a za chvíli budou kontrasignovány... Reakce, která chystala a připravovala právě v této době rozhodný úder proti našemu lidově demokratickému řádu, byla sama odražena a poražena. Bdělost, ostražitost a pevná bojová vůle našeho lidu zapříčinily především tuto porážku reakce...“
Gottwaldova tehdejší slova měla, bohužel, nedozírné následky, které se dotkly také mladičkého Václava Havla. Na jaře 1950 byl jako syn vykořisťovatele vyloučen z Koleje krále Jiřího z Poděbrad a musel se vrátit do Prahy. Třetí třídu měšťanky pak dokončil na základní škole v Resslově ulici. Nebyla to jediná rána, co ho postihla.
„V roce 1948 vzali naší rodině její majetek a my se stali objektem třídního boje,“ vzpomínal Havel v knize Dálkový výslech. „Můj otec, nutno říct, byl v Lucerně do té míry oblíben, že tam mohl navzdory všemu být zaměstnán i po znárodnění jako poradce národního správce a plánovač. Dlouhá léta jsme tam chodili vždycky v neděli na obědy a národní správce s námi sedával, měl k naší rodině téměř intimně spiklenecky vztah. Bývalí zaměstnanci nám podstrojovali, pomrkávali na nás a nosili nám mohutné protekční porce. V rámci firmy to byl tedy ryzí třídní smír. Otec tam mohl pracovat možná i proto, že před válkou půjčoval velký sál Lucerny komunistické straně na sjezdy a nějaký netypický sentimentální funkcionář si na to vzpomněl. Jinak jsme ovšem šetřeni nebyli... Pro mého bratra Ivana a pro mne třídní boj znamenal především to, že jsme nemohli studovat. A tak jsem v roce 1951 ukončil základní školu a šel do zaměstnání. Dostat se v mém postavení na gymnázium bylo absolutně nemožné. Byl jsem přidělen do učení na tesaře, ale rodiče z toho měli strach: mám závratě a oni se celkem oprávněně báli, že spadnu ze střechy. Různými protekcemi mi sehnali místo laboranta, čehož jsem po létech trošku litoval: kdybych se byl vyučil tesařem, aspoň bych něco konkrétního uměl, laborantství je pro normálního občana přece jen nepříliš použitelná dovednost, je-li to vůbec dovednost...“
Později, v roce 1968, v rozhovoru s A. J. Liehmem pro týdeník Literární listy, vzpomínal Havel na své mládí a docházel k závěru, že ho vlastně k trvalému zájmu o literaturu paradoxně přivedly právě tvrdé změny, které tehdy postihli jeho samotného i celou jeho rodinu. Znamená to snad, že by všechno špatné bylo k něčemu dobré?
„Po Únoru - bylo mi tehdy dvanáct let - nastala nová situace: propukl třídní boj proti mé rodině a pochopitelně i proti mně. To byla další velká škola, za kterou nepřestanu být vděčen jak svému buržoaznímu původu, tak tomuto režimu. Neustále mne to odevšad vyvrhovalo a ze všech nabízejících se alternativ pro mne zbývala vždycky jen ta nejhorší, což mi umožňovalo nazírat věci skutečně odspoda. Byl to prostě jakýsi neustálý motor reflexe skutečnosti. Byl jsem nucen nořit se do vnitřností té skutečnosti, zkrátka, docela banálně řečeno, důkladně poznat život. Kdyby byl nepřišel Únor, byl bych pravděpodobně vystudoval řekněme anglické gymnázium, odtud bych přešel na filozofickou fakultu, chodil bych na přednášky prof. Černého, vystudoval bych, měl bych, ničím si to nezaslouživ, sportovní mercedesku a byl bych nejspíš něco mezi vzdělaným člověkem, nepoměrně vzdělanějším než jsem dnes, a příslušníkem zlaté mládeže. Pochybuji však, že bych mohl být spisovatelem. Avšak tím, že tohle nenastalo, že tato alternativa byla bez možnosti odvolání zrušena a já jakýmisi diskriminačními opatřeními dostudoval základní školu do čtrnácti let a pak jsem byl pět let zaměstnán jako laborant, nenaučil jsem se sice žádný jazyk a moje vzdělání je velmi kusé, ale zároveň mne tahle vyřazenost nutila svou situaci neustále transcendentovat. Tak jsem v té době začal psát.“
Nejhorší byl zřejmě rok 1952. Havlův otec musel definitivně opustit Lucernu a celé rodině hrozilo vystěhování do pohraničí. Dědeček, exministr Hugo Vavrečka tuto zprávu nepřežil. V srpnu 1952 ho ranila mrtvice a několik dní na to zemřel. O měsíc později jsme se pak dozvěděli z rozhlasu, že strýc Miloš Havel utekl do Západního Německa. Rodina nakonec zůstala v domě na nábřeží, v té době přejmenovaném po prvním dělnickém prezidentovi Gottwaldovi. Pouze se z pětipokojového bytu přemístila do jiného, mnohem menšího v pátém patře. Ve stejném roce byly zakázány a z veřejných knihoven vyřazeny knihy Masaryka a Beneše a 3. prosince byl popraven bývalý generální tajemník ÚV KSČ Rudolf Slánský a deset dalších vysokých komunistických funkcionářů. Hlavní odsouzený prý před smrtí řekl: „Mám to, co jsem si zasloužil!“
Václav Havel vedle zaměstnání chemického laboranta studoval večerní gymnázium ve Štěpánské ulici a vedle toho podle vlastních slov ještě stačil „vymetat všechny možné taneční kursy, prodloužené a plesy, přečíst spoustu knih, přehrabávat se v antikvariátech, navštěvovat různé spisovatele, vést s kamarády nekonečné debaty a psát své vlastní texty.“
Zmíněné „nekonečné debaty“ měla vlastně na svědomí Václavova ctižádostivá matka. Nezdá se totiž dost pravděpodobné, že by patnáctiletý chlapec, byť by byl sebechytřejší, zakládal sám od sebe uměleckou či filozofickou skupinu. Božena Havlová však chtěla, aby se její syn pohyboval v kultivovaném intelektuálním prostředí, a tak z jejího podnětu se začal Václav od podzimu pohnutého roku 1952 scházet se stejně starými spolužáky z večerního gymnázia i dalšími přáteli, debatovat s nimi o literatuře a filozofii a dokonce spolu vydávali na stroji psaný časopis. Většinou se jednalo o děti někdejších prominentů, jeden z nich, syn bývalého a v té době vězněného diplomata Radim Kopecký navrhl, aby si říkali Šestatřicátníci. To podle roku svého narození. Už tehdy se Havel projevil jako organizátor a vůdčí duch celé skupiny. Po roce její činnosti dokonce sepsal osmadvaceti stránkové vyhodnocení, v němž mimo jiné připomíná, že Šestatřicátníci jsou skupinou založenou na "dobrovolné kázni, svornosti a vážných diskusích". Zároveň všechny vyzval, aby pracovali víc a efektivněji. I toto mentorování bylo pro Havla příznačné.
Předmětem zájmu Šestatřicátníků byla zejména oblast tehdy zakázané literatury. Četli romány a povídky Franze Kafky, básně Jiřího Koláře, Vladimíra Holana a Josefa Palivce, spisy T. G. Masaryka, paměti Edvarda Beneše a diskutovali o nich. Ve své ještě klukovské naivitě snad ani nechápali, že tehdy, v první polovině 50. let nebyla jejich činnost bez rizika. Vždyť málo scházelo k tomu, aby je nějaký udavač označil za protistátní skupinu. „Když na to dnes myslím, trochu mi vstávají vlasy hrůzou na hlavě,“ přiznal se Václav Havel mnohem později v Dálkovém výslechu. „Kdybychom byli o pět let starší, zcela bezpečně bychom skončili někde na Mírově, za takové věci mohl v těch dobách člověk dostat klidně dvacet let.“
Velmi významné byly pro mladičkého Václava Havla setkání s významnými českými básníky. Ocitujme si opět Dálkový výslech: „Jistý otcův přítel mi tehdy sjednal audienci u Jaroslava Seiferta. Přinesl jsem mu své první básnické pokusy, mám dodnes někde schován hezký dopis, který mi pak o nich napsal.“ Právě Seifert mu domluvil schůzku s dalším velikánem moderní české poezie - Vladimírem Holanem. „Byl jsem trochu vyděšen z představy, že někde v Praze žije jako mně dostupná fyzická osoba tento velký básnický čaroděj. Seifert mě poslal na Kampu, a od té doby jsem k Holanovi pravidelně chodíval tak jednou za měsíc, vždy samozřejmě s lahví vína."
Na návštěvy u Holana vodil Havel i své přátele. Jeden z nich, Miloš Forman, o tom později vyprávěl: "A pak si ještě pamatuju, jak Vašek pro mě objevil Holana a že mě dokonce jednou k Holanovi zavedl. Bydlel v domečku na Kampě pod panem Werichem. Já ani moc neposlouchal, o čem se mluvilo, protože já byl z toho úplně fascinovanej. To bylo ve dne, odpoledne, ale v místnosti byla absolutní tma, svítila tam akorát jedna malá žárovička, on prostě žil tak, aby k němu nepronikalo denní světlo. Byl to černokněžník, mystické stvoření a já jenom zíral. Vašek se s ním znal docela dobře, protože jinak bychom se k němu nedostali, on nepřijímal návštěvy."
Snad nejvíce ovlivnilo mladého Havla seznámení s básníkem a výtvarníkem Jiřím Kolářem. S přítelkyní, členkou skupiny Šestatřicátníci, básnířkou Violou Fischerovou, dcerou filozofa profesora J. L. Fischera vyhledali Kolářovo číslo v telefonním seznamu a zavolali mu. Básník je pozval na sobotu ve tři odpoledne do svého vršovického bytu. Ve stanovenou hodinu celí nedočkaví zazvonili u Kolářova bytu. Jaké bylo jejich překvapení, když spatřili muže, kterého znali od vidění z kavárny Slávie. S Kolářem se pak stali přáteli a velký básník později patřil k prvním kritikům Havlových her. Vytýkal mu tehdy, že prý nemá čistou poetiku. Kolářova slova se pak stala pověstná. kdokoliv z přátel chtěl později v debatě Havla uzemnit, ironicky poznamenal: „Ty mlč, nemáš čistou poetiku.“
V roce 1954 ukončil Václav Havel večerní gymnázium. Podle vlastního přiznání byl spíše průměrným studentem a podle toho také dopadla maturitní zkouška. „Po maturitě... jsme chtěl na filozofii, ale ke zkouškám jsem se hlásil spíš ze zásady, protože jsem stejně věděl, že přijat nebudu,“ vzpomínal v roce 1968 v rozhovoru pro Literární listy. „Totéž se opakovalo o rok později, a tak jsem šel studovat jediný obor, kde byli ochotni mne přijmout: ekonomiku automobilové dopravy.“ Na vysvětlenou dodávám pro mladší čtenáře, kteří si na tu dobu nemohou pamatovat, že až prakticky do počátku 60. let nesměli děti se „špatným“ rodinným původem studovat humanitní obory. Naopak otevřené dveře mívali na technické směry, kde bylo málo uchazečů o studium, zato v průmyslové praxi byl velký zájem o absolventy. Havel však na tehdejší ekonomické fakultě Českého vysokého učení technického dlouho nevydržel. „Namlouval jsem si, že se společenským vědám přes tu ekonomiku přece jen nějak přiblížím,“ svěřoval se Karlovi Hvížďalovi v Dálkovém výslechu. „Bylo to omyl, studium mne nebavilo, měli jsme předměty jako štěrkopísek nebo stavba silnic, a já se po dvou letech rozhodl přestoupit na AMU.“
Na tamní filmové fakultě však přes údajnou přímluvu spisovatele Milana Kundery, který zde učil a také seděl v přijímací komisi, však neměl naději. Nečekalo ho tedy nic jiného než dvouletá vojenská prezenční služba. Když v roce 1957 narukoval, na pražském Hlavním nádraží se s ním loučila o něco vyšší, štíhlá blondýna v balónovém plášti - Olga Šplíchalová.
Seznámili se o rok dříve v Havlově oblíbené kavárně Slávie. Byla o tři roky starší a pocházela ze cela odlišného prostředí než Václav. Zatímco on byl hýčkaný synek z buržoazní rodiny, Olga pocházela z chudých poměrů proletářského Žižkova. „Vyrůstala jsem hlavně na ulici,“ vyprávěla později sama o sobě, „byla jsem divoká a neposlušná. Neuznávala jsem žádnou autoritu. Četla jsem, co jsem chtěla, chodila na nepřístupné filmy.“
Snad právě ta odlišnost a ráznost mladého a poněkud nepraktického Václava Havla zaujala na této zcela nevzdělané prodavačce z bazaru, která toužila se stát herečkou, nejvíc. Byla to prý od prvního pohledu dosti podivná dvojice, nad níž ti, co je znali, kroutili nedůvěřivě hlavou. Z Václavovi strany v tom nepochybně byla i jistá vzpoura proti autoritativní matce. Vždyť Olga představovala přesný opak představ Boženy Havlové o ideální partii pro jejího staršího syna. Ale ani Václavovi nejbližší přátelé dost dobře nechápali, čím ho zřejmě poněkud svérázná Olga zaujala. „Trvalo mi to dost dlouho, než jsem si všiml, že ta mladá ostrá holka patří k Havlovi,“ přiznal se Miloš Forman.
Někdy počátkem roku 1956, kdy v Moskvě sovětský předák Nikita Chruščov na XX. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu odhalil v tajném referátu Stalinovy zločiny, se do sebe Václav a Olga zamilovali. On sám to popsal ve verších, které ji věnoval:
„Trvalo půlden, než jsme se domluvili.
Ty, dcera Žižkova, já, ještě nezkušený
návštěvník spisovatelských kaváren. My dva,
kdesi na okraji jara.“
O jaru se říká, že přeje lásce. Jaro roku 1956 bylo slibné i z politického pohledu. Ze svých stranických a státních funkcí byl odvolán obávaný Gottwaldův zeť Alexej Čepička, hodně se mluvilo o potřebě kritiky, reformy, o nutnosti napravování přehmatů a 20. května zažila Praha po dlouhé době studentský majáles. Historikové nazvali toto období opět s narážkou na přírodní cykly a samozřejmě také na nedávno vydaný román ruského spisovatele Ilji Erenburga „táním“. Platilo to však jen do té doby, než se v ulicích podzimní Budapešti objevily sovětské tanky a jejich výstřely zaplašily maďarskou iluzi o svobodě. „Tání“ se projevilo i v Československu. Po druhém sjezdu svazu spisovatelů byl založen nový literární časopis Květen a Havel, tehdy student ekonomiky dopravy, poslal do jeho redakce dopis. Nejenže byl uveřejněn, ale navíc jeho samotného pozvali na setkání mladých autorů na dobříšském zámku.
„Ta konference měla od počátku zvláštní a trochu nervózní atmosféru díky tomu, že shodou okolností konala přesně ve dnech, kdy začala Sovětská armáda potlačovat budapešťské povstání,“ vysvětloval v Dálkovém výslechu Václav Havel. „Navíc nebyla zřejmě vůbec nijak připravena: žádný úvodní referát, žádný program, někdo z předsednictva to prostě jen zahájil a zeptal se, kdo co má. Nikdo se nehlásil, nikdo si zřejmě nic nepřipravil, bylo hrobové ticho. A tak jsem se přihlásil já. Svým vystoupením jsem více méně předznamenal celý průběh konference, většina diskusí v konferenčním sále i v kuloárech se tak či onak dotýkala témat, o nichž jsem mluvil. Byla to dost groteskní situace: ač tam sedělo hodně renomovaných autorů s mnoha vydanými knížkami, redaktorů i publicistů, vesměs přirozeně členů strany i Svazu spisovatelů, směr jejich jednání udala jakási zcela neznámá osoba, student ekonomiky dopravy, který se tam nachomítl bůhví jak.“
Co vlastně říkal mladý Havel tak světoborného, že hned vzbudil takový rozruch? „Upozornil jsem na dvojznačný vztah, který má celá oficiální literatura k literatuře potlačené, usvědčoval jsem je z pokrytectví, když se prohlašují za reformátory, kteří chtějí „revidovat staré chyby“, „napravovat přehmaty“, otevírat okna pravdě, a zároveň se to zdráhají skutečně a důsledně provést,“ vzpomínal tehdejší odvážný řečník dodatečně. „Můj vstup do veřejného literárního života měl tedy, jak patrno, přídech rebelie, což mi jaksi zůstalo dodnes.“ Dodejme, že tuto větu vyslovil v roce 1986, kdy skutečně ještě rebelem byl.
Jak už jsme si pověděli, v roce 1957 Václav Havel zanechal studia na technice a musel tudíž narukovat na dva roky vojenské služby. Jako syn z buržoazní rodiny sloužil u ženistů v Českých Budějovicích. Nejednalo se už o pomocné technické prapory, PTP, tzv. černé barony, k nimž narukovali „třídně nespolehliví“ branci, ty byly v té době už zrušené. Nicméně služba u ženistů, fyzicky velmi namáhavá, splňovala socialistické představy o převýchově prací. A paradoxně, ostatně paradoxy se celý Havlův život jen hemží, se právě na vojně dostal Havel k divadlu. V Československé lidové armádě si v té době potrpěli na zájmovou uměleckou činnost vojáků a toho se Havel spolu se svým spolubojovníkem a pozdějším šéfem činohry Státního divadla v Ostravě Karlem Bryndou chopil. Založili amatérský soubor a nastudovali tehdy velmi populární hru Pavla Kohouta z vojenského prostředí Zářijové noci. Sám Havel hrál zápornou postavu nadporučíka Škovránka. Při své malé zavalité postavě a s narezlými vlasy byl zřejmě přímo ideálním prototypem pro ztvárnění negativní role. Jenže tato přesvědčivost se mu neblaze vymstila.
„Od chvíle, kdy představení spatřil velitel roty, začal mne pronásledovat a řekl mi, že jsem se s tou postavou tak ztotožnil, že jsem mu umožnil, aby mě skutečně poznal,“ vzpomínal Havel v roce 1968 v rozhovoru pro Literární listy. „V důsledku toho mne zbavil čestné funkce pancéřovníka a předsedy organizace ČSM u roty.“ Je zvláštní, že toto přiznání ke členství v Československém svazu mládeže a k tomu, že v něm dokonce funkcionařil, už Havel od té doby nikdy nezveřejnil. Pochopitelně chtěl-li v 50. letech hrát na vojně amatérské divadlo a touto cestou uniknout výcviku, neměl jinou možnost. Pod hlavičkou ČSM bylo skutečně možné schovat mnoho. Zároveň však byla tato jednotná mládežnická organizace chápána jako záloha komunistické strany. Nicméně Havel byl nejen jejím členem, ale ve své stálé snaze o sebeprosazení neváhal ani přijmout funkci, o kterou pravděpodobně nikdo z jeho spolubojovníků nestál.
Druhý rok napsali Havel s Bryndou vlastní hru, svůj první a přitom velice realistický divadelní opus. Jmenovala se Život před sebou a samozřejmě se opět odehrávala ve vojenském prostředí. „Brali jsme to jako gag,“ vyprávěl Havel, „jako mystifikaci se spoustou výlučně mužských rolí, aby se ulilo co nejvíc kamarádů, a vítězili jsme v jedné soutěži za druhou, až jsme se dostali do nejvyššího armádního kola, kde nás plukovník Kovanda konečně odhalil jako autory hry v podstatě protiarmádní, jež dostatečně nezdůrazňuje úlohu útvarové organizace KSČ. Dost nás to pobavilo, protože jsme ten text, jak už řečeno, vědomě psali tak, aby důsledně vyhověl všem dobovým kritériím. Jenže i ta se měnila, vyhovět se zřejmě nedalo. Následek ovšem byl, že jsme šli do civilu s mizernými posudky.“
Předchozí kapitola Následující kapitola
Zpět 0 příspěvků